19 دی: رییس جمهور درباره پاسخ به سوال یکی از خبرنگار حاضر در نشست خبری درباره اقدام اخیر کشورهای غربی در تصویب قطعنامه حکام گفت: با ایران با زبان زور نمی‌توان سخن گفت، باید با منطق صحبت شود و ما منطق داریم و منطق‌مان‌ را دنبال می‌کنیم.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در پایان سفر خود به چهارمحال و بختیاری و در نشست خبری با اصحاب رسانه، نسبت به اقدام اخیر غربی‌ها و آمریکایی گفت: ما اساس این کار را با تحریک رژیم صهیونیستی می‌دانیم و ما هم به خود آنها اعلام کردیم و هم من امروز اعلام‌ کردم که این‌ نوع اقدامات به هیچ عنوان نمی تواند جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کند.
وی افزود: ما همچنان که تاکنون بر مواضع‌مان‌ پافشاری کرده و بر حقوق حقه ملت ایران را تاکید کرده‌ایم و نمی‌توانیم نسبت به این حق مسلم ملت ایران، اغماض کنیم باز هم تاکید می‌کنیم که این گونه از قطع‌نامه‌ها و این‌گونه از اقدامات، نه ملت ایران را دچار تردید می‌کند و نه متوقف می‌کند و نه وادار به عقب‌نشینی می‌کند.
رییس جمهور ادامه داد: این‌ها باید حقوق ملت ایران را به رسمیت بشمارند و باید بدانند ما حرف‌ داریم، استدلال داریم و منطق داریم و این منطق‌مان‌ را به روشنی بیان‌ کردیم.
رئیسی به مکالمه تلفنی خود با یکی از مسوولان‌ کشورها نیز اشاره و تصریح کرد: به ایشان گفته شده است که باید تاکنون این را یاد گرفته باشند که با ایران با زبان زور نمی‌شود سخن گفت و شما هنوز این‌ را ندانسته‌اید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری در حوزه آب، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و افزود: خداوند نعمت‌های بسیاری را به این استان داده است.
رئیسی تصریح کرد: پیش‌ از این گزارش‌هایی درباره ‌ظرفیت‌های چهارمحال‌ و بختیاری خوانده بودم اما نه به‌ این میزان که امروز رفتم و دیدم.
وی در پاسخ به این سوال که این گونه سفرها تا چه میزان می‌تواند به کاهش بیکاری و افزایش اشتغال کمک کند، یادآور شد: بدون شک فعال کردن صنعت گردشگری‌ در چهارمحال‌ و بختیاری می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند، در این صنعت باید سرمایه‌گذاری شود، به طور نمونه اگر راه‌هایی مواصلاتی به عنوان یکی از زیرساخت‌های‌ ارتباطی اصلاح شود می‌تواند راه را باز کند برای آنکه گردشگران وارد استان شوند.
رئیس جمهور ادامه داد: برخی کارخانجات استان نیز همانند کارخانه حجاب که تولیدکننده چادر مشکی است اگر با ظرفیت کامل تلاش کنند می‌تواند نه‌تنها برای استان بلکه برای کشور موثر باشد و ما از آن به عنوان واردات بی‌رویه یاد کنیم.
وی به بازدید از کشتارگاه صنعتی جونقان اشاره‌ کرد و گفت: با توجه به صحبت مسوولان استانی این کشتارگاه با ۱۰‌ درصد ظرفیت فعال است که با اجرای طرح توسعه این کشتارگاه‌ می‌تواند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت آن‌ را افزایش داد و افراد بیکار ساکن‌ در شهرهای کنار کشتارگاه را مشغول کند.
رئیسی طرح‌های کشاورزی را که در مصوبات سفر گنجانده شده است را نیز در کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان اثرگذار دانست و تصریح کرد: طرح‌هایی دیگری نیز که در مصوبات سفر قرار دارد با نگاه به ایجاد اشتغال و افزایش تولید در محصولات کشاورزی‌ و دیگر صنایع و همچنین با نگاه به شعار سال و فرموده مقام معظم رهبری در این باره تدوین و آماده شده است.
رئیس جمهور افزود: دولت در این مرحله تلاش کرده است اعتبارات خوبی را به استان اختصاص دهد که در این باره ۲ نکته باید مد نظر قرار گیرد، نخست آنکه اعتبارات از سمت تهران به سرعت اختصاص یابد و دیگر آنکه مسوولان‌ استانی باید این حس را پیدا کنند که کار متفاوت ارائه بدهند، این تفاوت را هم باید مردم استان احساس‌ کنند.
رئیس دولت سیزدهم به صحبت‌های مردم عشایر استان در بازدیدهای سفر خود اشاره کرد و ادامه داد: آنها می‌گویند که برخی دولتمردان به مناطق عشایری آمده‌ و صحبت‌هایی‌ داشته‌اند، ما به دنبال اجرا هستیم و باید به سرعت به میزان اعتبارات و با همت جهادی و روحیه انقلابی استاندار و همه مسوولان کار به صورت جدی انجام شود تا جوانان استان به دنبال شدن کارها امیدوار شوند.
رئیسی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره ذهنیت عمومی درباره پر آب بودن چهارمحال‌ و بختیاری نیز گفت: این ذهنیت درستی است و واقعیت هم همین است‌ اما نکته مهم آن است که به هر دلیلی دیگر استان به همان میزان که در دوران گذشته دارای منابع آبی بود امروز دیگر آب ندارد، اما خداوند متعال به این استان عنایت دارد جای هیچ تردیدی نیست.
وی یادآور شد: نکته مهم آن است که چه باید کرد که مدیریت آب در این شرایط صورت گیرد، سخن از کمبود آب هست اما با مدیریت و با کمک خود مردم می توانیم برای کسانی که تا دیروز از این آب چه در چهارمحال و بختیاری و چه در استان‌های همجوار بهره‌مند می‌شدند، شرایط عادلانه مهیا کنیم.
رئیسی اظهار داشت: تمام کسانی که تا دیروز از این آب بهره‌مند می‌شدند باید همیت‌ کنند و سه نکته‌ مهم و محوری را مد نظر قرار دهند، نخست آنکه بدانند نسبت به این آب باید مدیریت صورت بگیرد و این مدیریت نیز باید با محوریت عدالت انجام شود و بر مبنای این عدالت، کسانی که به‌ آب شرب نیاز دارند بر صنعت مقدم هستند.
وی با بیان اینکه در نظر گرفتن اولویت برای آب شرب نیاز به استدلال‌ ندارد، گفت: در صنعت می توان از پساب‌ استفاده کرد که این امکان در آب شرب وجود ندارد از این رو این مساله به طور کامل‌ روشن است.
رئیس جمهور افزود: معتقدم اگر طرح جامع و شفاف‌ توام‌ با عدالت و بهره مندی از آنچه در قانون آمده‌ است برای مدیریت آب شرب، کشاورزی و صنعتی تهیه شود به نحوی که تمام کسانی که از این آب بهره مند می‌شوند و نخبگان صاحب نظر از این طرح مطلع شوند، مردم نیز آن را می‌پذیرند.
خزعلی با بیان اینکه مردم نشان داده‌اند که روحیه شان با تبعیض نمی‌سازد و با عدالت سازگار است، اظهار داشت: مردم کشور ما مردم فهیم و همراه‌ با دولتمردان‌ هستند و تجربه قضایای اخیر هم نشان داد که مردم با دولت همراه هستند اما باید با صداقت و با شفافیت با آنها سخن گفت.
وی یادآور شد: تمام کسانی که از آب بهرمند می‌شدند باید قبول کنند که به عدالت رفتار شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از هیات دولت روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه در قالب بیست و چهارمین سفر استانی به چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :