19 دی: سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تصویب قطعنامه هیات حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای علیه ایران گفت که کشورش از قطنامه ای که باعث افزایش تنش ها شود حمایت نمی کند.

«جائولیجیان» روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن افزود: چین همواره از سیاسی کاری بیزار است و از آژانس انرژی اتمی می خواهد در مورد پرونده هسته ای ایران «بدون جانبداری» عمل کند.

وی ادامه داد: «از آژانس انرژی هسته ای انتظار می رود با رویکردی عینی، حرفه ای و بی طرفانه از فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران حمایت کند».

این مقام چینی با اشاره به اینکه ایران به «روشنی» آمادگی خود را برای حل مساله هسته ایش از طریق گفت و گو با آژانس ابراز داشته است گفت: «در چنین شرایطی، چین هیچ مصوبه ای را که موجب تشدید درگیری ها و تشدید اوضاع شود، تصویب نمی کند».

او اظهار امیدواری کرد که همه طرفهای ذیربط بتوانند آرامش و خویشتن داری خود را حفظ کنند و از ایران و آژانس انرژی هسته ای برای حل و فصل اختلافات از طریق گفت و گو و همکاری پشتیبانی کنند.

جائو، دیدگاه چین را در مورد موضوع هسته ای ایران ، «حفظ برجام، حمایت از چند جانبه گرایی، حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه و حفظ نظم بین المللی براساس قوانین بین المللی» عنوان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: «ما مایل به ادامه همکاری با طرف های ذیربط هستیم تا تلاش های بی وقفه ای را برای پیشبرد حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران انجام دهیم».

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا خواسته‌اند ایران به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا