19 دی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های فاطمی امین به سوال نماینده بجنورد قانع نشدند و به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.
در نشست علنی امروز- سه شنبه ۲۴ خرداد- مجلس شورای اسلامی سؤال محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مورد افزایش قیمت کالاها و نرخ تورم از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت.
سیدرضا فاطمی امین در پاسخ به این سوال در سخنانی گفت: عدم ثبات قوانین و مقررات، متغییهای اقتصادی، تورم، پیروی قیمت ها از نرخ ارز، میزان بالای قاچاق، تمامی این مسائل ریشه ای هستند که سالها انباشته شده‌اند. در چهار سال گذشته در دولت قبل پنج سرپرست و وزیر وزارت صنعت و تجارت داشته است. یعنی با مسائل گسترده و انباشته شده مواجهه هستیم اما مدیریت ها ثبات ندارد و مشکلات به صورت ریشه ای حل نمی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر نرخ تورم را ملاحظه کنیم در طی ۵۰ سال گذشته همیشه تورم وجود داشته است. در چند سال گذشته این تورم به بالای۳۰ درصد افزایش یافته است و این تورم ساختاری است و مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی با کارهای جزئی و آن را برطرف کرد. بلکه نیاز است به سمت اصلاح ساختاری پیش برویم. یکی از مواد ساختاری دلار است
محمد وحیدی بعد از استماع صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت مطالبی را در مورد افزایش قیمت کالاها و صنعت خودرو بیان کرد و گفت: قرار بود که افزایش قیمت شامل چهار کالا شود اما در شرایط کنونی قیمت بیش از ۷۰۰ کالا افزایش پیدا کرده است که این افزایش تورم ناشی از یک شاخص نیست.
وی در مورد صنعت خودرو و بی کیفیتی این صنعت هم بیان داشت: سالیانه بیش از ۱۷ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشور رخ می دهد اگر اصلاح این صنعت مورد توجه قرار می گرفت اوضاع در چنین شرایطی نبود.
در نهایت نماینده بجنورد اعلام کرد از پاسخ های وزیر قانع نشده است و سوال به رای نمایندگان گذاشته شد، نمایندگان نیز با ۹۱ رأی موافق، ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند؛ به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :