سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۴۶ مورخه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «بالاخره یکی تو این دولت فرافکنی نکرد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

وزیر صنعت دولت رئیسی گرانی و تورم را به خاطر افزایش قیمت دلار دانست و برخلاف همکارانش در دولت به این و آن نسبت نداد.
سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه مجلس در پاسخ به سؤالات محمد وحیدی نماینده بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم، گرمه و رازوجرگلان در مورد ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن، گفت: در مورد موضوع بازار در طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته همواره تورم داشتیم و در چند سال تورم بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تورم ما تورمی ساختاری است.
وزیر صمت افزود: یکی از موارد اصلاح ساختاری بحث دلار است، زیرا زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد تورم هم بالا می‌رود و از ۳ مسیر نسبت به قیمت ارز کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهیم. یکی به خاطر مواد اولیه و کالاهای وارداتی است، زیرا با افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه و تولید داخل افزایش می‌یابد و این امری بدیهی و مشخص است، اما موضوعی که پنهان است و کمتر به آن توجه می‌شود این است که در قوانین و مقررات و سازوکارها قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم.
بی‌تردید یکی از دلایل افزایش دلار تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران است که به شدت زندگی مردم را سخت و کمرشکن کرده است و تصمیم‌گیری درباره چگونگی برخورد با مذاکرات که به لغو یا عدم لغو تحریم‌ها منجر خواهد شد، در اختیار مسئولان نظام است، اما آنچه ما می‌توانیم بگوییم این است که کشور را با شعارهایی از قبیل عبور از تحریم‌ها به سبک کره شمالی و لیبی و یوگسلاوی نمی‌توان از مشکلات اقتصادی کنونی نجات داد. مردم، پشتوانه نظام هستند و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی که بر همه ما واجب است با تأمین رفاه آنان گره خورده است. ایران، کشور ثروتمندی است که اگر با برنامه‌ای جامع و با استفاده از خرد جمعی مدیریت شود، زمینه مناسبی برای تأمین رفاه مردم دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :