سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۵۰ مورخه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «ضرورت توجه به منافع ملی و معیشت مردم» به قلم جلال میرزایی بدین شرح است:

صدور قطعنامه شورای حکام و به دنبال آن کاهش ارزش ریال و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم نشان می‌دهد که برخلاف تصور جریان حاکم بر دولت و مجلس، سیاست خارجی و برجام از اقتصاد و معیشت مردم جدا نیست.
بسیاری از نمایندگان مجلس دهم که در آن دوره به ناحق به وکیل الدوله بودن متهم شدند متوجه این اصل بدیهی بودند که اقتصاد از سیاست جدا و قابل تفکیک نیست از این رو با درک موقعیتی که دولت روحانی در آن قرار داشت سعی می‌کردند که با اجتناب از نقد و تخریب دولت به مشکلات دامن نزنند. پیرو همین دغدغه بود که از رویکرد و مواضع دولت در حوزه سیاست خارجی حمایت می‌کردند تا بتواند در مجامع بین‌المللی از منافع ملی حراست کند. در آن روزهای حساس بسیاری از نمایندگان امروز مجلس که آن وقت در قامت منتقد دولت فعالیت می‌کردند با بروز کوچکترین نوسانی در قیمت ارز و سکه آن را بهانه‌ای برای حمله به دولت قرار داده و از این که به زعم آنان دولت به ظرفیت‌های داخلی توجه نمی‌کند سخن‌ها سر می‌دادند و از مردم می‌خواستند که اگر از انتخاب اشتباه خود برگردند و آنان را انتخاب کنند مشکلات معیشتی و گرانی‌ها را یکی پس از دیگری مرتفع می‌سازند.
اما اکنون با گذشت بیش از دو سال از حضور آنان در مجلس یازدهم انتظار این بود که در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات کشور و مطالعه گزارش‌های کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و نیز تحلیل رسانه‌ها و منتقدان به این نتیجه می‌رسیدند که مفروضات و برداشت‌ها بالاخص نبود رابطه میان سیاست خارجی با وضعیت اقتصادی کشور، چندان با واقعیت منطبق نبوده و سامانه نظریه‌ها، استراتژی و راه حال‌های کوتاه و درازمدت باید دچار تغییر شود.
با کمال تأسف نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه به جای تأمل در خصوص بازخورد برخی تصمیم‌ها و اهتمام نسبت به اصلاح آن‌ها بعضاً به بیان مسائل و مشکلات اکتفا نموده‌اند و برخی از آنان نیز خط و نشان هم برای مقصران وضع موجود کشیده‌اند.
با این همه بازاندیشی بر روی برخی مسائل اساسی که اخیراً رخ داده، بسیار حیاتی به نظر می‌رسد؛ بعد از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان حداقل انتظار می‌رفت که نمایندگان مجلس روی این مسئله اندکی تأمل می‌کردند که چرا اروپایی‌ها که پیش از این منتقد رفتار دولت آمریکا بودند و از آن‌ها می‌خواستند که به برجام برگردند اینک با آمریکا برای اعمال فشار به ایران همراه شده و خود بانی صدور قطعنامه علیه ایران شده‌اند؟ جا داشت نمایندگان مجلس مسئولان مربوطه را بازخواست کنند و از آنها بپرسند که چرا قطعنامه علیه ما در شورای حکام ارائه و به این سهولت تصویب شده است؟ لازم است بررسی کنند که کدام تحلیل و محاسبات غلط کدام یک از مسئولان منجر به تصویب قطعنامه‌ای شده که در فضای کسب و کار کشور تأثیر منفی گذاشته است؟ و البته با نگاهی معطوف به منافع ملی بیاندیشند که چه راه یا راهکارهای کم هزینه‌تری وجود دارند که می‌توان با اتکاء و انتخاب آنها از منافع ملی و معیشت مردم صیانت کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :