19 دی: معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بانک‌ مجرمان متواری تهیه شده و در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد تا بانک ها بتوانند از اطلاعات مجرمان متواری مطلع شوند و در این زمینه اقدامات خوبی با همکاری بانک مرکزی انجام شده است همچنین بانک اطلاعات محکومیت های مالی نیز در اختیار بانک ها قرار خواهد گرفت.
محمد کاظمی فرد روز چهارشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه با اشاره به هوشمندسازی دستگاه قضایی افزود: امروز در قوه قضاییه با بهره‌گیری از فناورهای نوین محدودیت زمانی و مکانی از بین رفته است و ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ابلاغیه های خود را ببینند و در دادرسی های برخط شرکت کنند.
وی ادامه داد: اکنون تنها ۲۵ درصد از زندانیان با اعزام فیزیکی در جلسه دادرسی شرکت می‌کنند و در سال۱۴۰۰ تعداد ۲۲۵ هزار جلسه رسیدگی الکترونیکی برگزار شده است.
کاظمی فرد درباره استفاده از پابند الکترونیک گفت: در سال گذشته ۶۹۰۰ زندانی از پابند های الکترونیک استفاده کردند و از ابتدای استفاده از این امکان برای گذران دوران حبس تاکنون حدود ۱۴ هزار زندانی از این امکان بهره‌مند شدند که این امکان بسیار خوب و مفید و در کاهش جمعیت کیفری موثر است.
وی با بیان اینکه تولید پابند الکترونیک، تولید داخلی است گفت: تولید به اندازه کافی با همکاری خوب سازمان زندان ها انجام شده و شرکت های دانشبنیان در این زمینه به کمک قوه قضاییه آمده‌اند و در زمینه ارتباط الکترونیک با فراجا اتفاقی که رخ داده این است که اگر شخصی اکنون به کلانتری ها مراجعه کند، در همان کلانتری شکایت دریافت می شود و در همان لحظه به صورت برخط به مرجع قضایی ارجاع می شود. در واقع ارتباط بین مراجع قضایی و کلانتری به صورت برخط و آنی انجام می شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به صدور گواهی عدم سوء پیشینه طی ۲ روز کاری افزود: در سال گذشته حدود دو میلیون گواهی صادر شده است که ۳۰ درصد از این گواهی‌ها به صورت کاملا خودکار بری صادر شده است.
کاظمی فرد با اشاره به ۲۵ استعلام‌ الکترونیک توسط قضات اظهارداشت: قضات از طریق این استعلام‌ها امور دادرسی را با سهولت بیشتری انجام دهند و تا پایان سال جاری پرونده‌ها به قضات و کارمندان به صورت هوشمند ارجاع خواهد شد.
راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات شاهدان
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درپاسخ به سوالی درباره شهادت فروشی مقابل دادگاه و راه‌اندازی سامانه ثبت شهود گفت: سامانه ای در اختیار قضات قرار دارد که می‌توانند پرونده هایی که در آنها شهادت داده شده است را استعلام بگیرند و با ارائه کد ملی افراد ببینند که این فرد در چه تعداد پرونده به عنوان شاهد شهادت در دادگاه شهادت داده است.
کاظمی فرد اظهارداشت: اکنون مشخصات حدودهشت هزار نفر از کسانی که بیش از سه مرتبه در طول یک سال شهادت دادند را شناسایی کردیم؛ نه اینکه این افراد شاهد حرفه‌ای هستند ولی به قضات این امکان را می دهد که بدانند این شخص بیش از سه بار در سال شهادت داده است.
اقبال قضات و رضایت مردم از برگزاری دادرسی های الکترونیک
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کرونا موجب شد تا دادرسی ها الکترونیک شود و اکنون با فروکش کردن این بیماری رویه رسیدگی به پرونده ها به صورت سابق و دادرسی ها حضوری انجام خواهد شد گفت: میزان استقبال و رضایت مردم از برگزاری دادگاه ها به صورت الکترونیک بسیار خوب بوده است و به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان برگزاری دادرسی های الکترونیک ۹۰ درصد افزایش یافته که این میزان حاکی از اقبال قضات و نشانه رضایت مردم است.
وی اضافه کرد: پس از برگزاری هر جلسه دادرسی از طریق ارسال پیامک میزان رضایت طرفین پرونده ثبت و ارزیابی می شود واین نظرسنجی ها به بهبود فرایندها کمک کرده است.
کاظمی فرد درباره تحقق اهداف سند تحول قضایی در زمینه هوشمندسازی دستگاه قضا گفت: اکنون صد در صد تکالیف کوتاه مدت، حدود ۸۰ درصد تکالیف میان مدت و بالغ بر ۳۰ درصد از تکالیف بلندمدت حوزه هوشمند سازی و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی محقق شده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: دسترسی به همه خدمات قوه قضاییه نیاز به شناسه «ثنا» دارد و تا پیش از این مردم باید با مراجعه حضوری به مراجع قضایی یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این شناسه را دریافت می کردند اما اکنون می توانند به صورت برخط و کاملا خودکاربری در منزل یا محل کار این شناسه را دریافت کنند و تاکنون حدود ۶۰۰ هزار نفر شناسه قضایی را به این صورت شخصی و خودکاربری دریافت کرده‌اند.
کاظمی فرد در پاسخ به سوالی درباه پنجره واحد قوه قضاییه و رونمایی از آن در هفته جاری گفت: یکی از چالش‌های مردم این است که در یک نقطه باید به تمامی خدمات قضایی دسترسی یابند. در این پنجره همه خدماتی که قوه قضاییه به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می دهد، یکجا قابل دسترسی است و اکنون ۲۰ خدمت است و به مرور بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.
بانک اطلاعات مجرمان متواری در اختیار بانک‌ها قرار می گیرد
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بانک‌ مجرمان متواری تهیه شده و در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد تا بانک ها بتوانند از اطلاعات مجرمان متواری مطلع شوند و در این زمینه اقدامات خوبی با همکاری بانک مرکزی انجام شده است همچنین بانک اطلاعات محکومیت های مالی نیز در اختیار بانک ها قرار خواهد گرفت.
کاظمی فرد درباره ممنوع الخروجی افراد گفت: هر ممنوع الخروجی که توسط قوه قضاییه صورت می گیرد پیامک ممنوع الخروجی به فرد ارسال می شود و در پنجره واحد قوه قضاییه امکان استعلام ممنوع الخروجی هم وجود دارد و پرونده های محرمانه در اختیار قاضی است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره سامانه ثبت دارایی های مسئولان گفت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد مسئولان، اموال خود را در این سامانه ثبت کردند و سامانه زیر نظر اداره کل اصل ۱۴۲ قانون اساسی قرار دارد که این ‌کار را برعهده دارند.
وی درباره سامانه سامع «درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه» گفت: این سامانه برای ارتباط مردم با قوه قضاییه ایجاد شده و اگر مردم انتقاد و اعتراض و درخواست داشته باند می توانند به این سامانه رجوع کنند و اطلاعات و اظهارات خود را ثبت کنند.
کاظمی فرد درباره سامانه سنجش کاربران نیز گفت: این سامانه برای این است که به محض اینکه افراد به دستگاه قضایی و دفاتر خدمات قضایی می روند و به کار آنها رسیدگی می شود پیامکی برای آنها ارسال و از آنها نظرسنجی می شود. سال گذشته از ۷۰۰ هزار ارباب رجوع نظرسنجی شد و این سامانه روزانه فعال است و نظرات را دریافت می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :