19 دی: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به مهارت ایران در دور زدن تحریم‌ها پرداخته و به نقل از یک مقام ارشد در یک بانک خارجی اعلام کرده ایران یک زیرساخت پیچیده برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.
این رسانه آمریکایی روز چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت که یک مقام ارشد در یک بانک بزرگ خارجی گفت: ایران یک زیرساخت پیچیده در دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است. آنها دارای فناوری، مهارت، نیروی انسانی و حمایت دولتی برای این اقدامات هستند.
در این گزارش آمده است: بخش مهم "اقتصاد مقاومتی"، استقرار یک سیستم مالی بود که بتواند با وجود تحریم ها، تجارت خارجی و تامین مالی ایران در سطح جهان را ممکن سازد.
به گفته وال استریت ژورنال، اسناد نشان می‌دهند که موسسات مالی جهانی معاملات شرکت‌های تحریم‌شده ایران را انجام می‌دهند و تهران را قادر می‌سازند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کند.
در این گزارش آمده است: به گفته مقامات ایرانی، وب سایت های دولتی و مقامات غربی، بانک مرکزی ایران به این کشور کمک می‌کند تا از تحریم های غرب فرار کند.
وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش نوشته است: اسناد شرکتی نشان می‌دهد که بانک‌ها در چین، خاورمیانه و غرب به بخش‌های انرژی و صنعتی تحریم‌شده ایران خدمات بانکی ارائه کرده‌اند و این اقدامات بخشی از تلاش‌های تهران برای هدایت سرمایه به سمت اقتصاد خود و مقابله با فشار آمریکا است.
این روزنامه آمریکایی ادعا کرد: به گفته دیپلمات‌های غربی، مقامات اطلاعاتی و با استناد به اسناد شرکتی و صورت‌ حساب های بانکی، ایران از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های صوری، صرافی ها و واسطه‌ها، حساب‌های بانکی ایجاد کرده که سالانه برای این کشور ده‌ها میلیارد دلار تجارت را امکان پذیر می کنند.
وال استریت ژورنال به نام برخی بانکها اشاره و ادعا کرد که این بانکها به شرکت هایی که کار تجارت ایران را انجام می دهند، خدمات ارائه کرده اند.
در این گزارش آمده است، بر اساس اسناد و مدارک و مقامات غربی، صرافی‌های تحت کنترل ایران در خارج از این کشور، شرکت‌های صوری و حساب‌های بانکی ایجاد می‌کنند. از طریق این شرکت ها و حساب های بانکی آنها، شرکت های ایرانی تحریم شده، نفت و سایر کالاهای خود را به خریداران خارجی می فروشند و دلار، یورو و سایر ارزهای خارجی دریافت می کنند. سپس واردکنندگان ایرانی از این منابع برای خرید کالاهای مورد نیاز اقتصاد ایران استفاده می کنند. یک اتاق پایاپای الکترونیکی که توسط بانک مرکزی ایران اداره می شود، مبادلات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی را تسویه می کند.
وال استریت ژورنال اذعان کرد مقامات اطلاعاتی غربی هیچ مدرکی مبنی بر مشارکت بانک ها در تراکنش های مربوط به ایران ندارند.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: توانایی ایران برای دور زدن محاصره مالی غرب، محدودیت های تحریم های مالی جهانی را در زمانی نشان می دهد که آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال استفاده از توان اقتصادی خود برای تنبیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین هستند.
به گزارش ایرنا، استفاده آمریکا از ابزار تحریم در مقابل ایران قدمتی به عمر بیش از چهار دهه ای جمهوری اسلامی دارد؛ تاکتیکی که به رغم اذعان سیاستمداران آمریکایی به ناکارآمدی آن در مقابل تهران، همچنان بر آن برای تحمیل خواسته های خود به جمهوری اسلامی ایران اصرار دارند.
نام ایالات متحده با واژه تحریم گره خورده و کمتر کشوری را می‌توان در جهان یافت که تا کنون از گزند تحریم ها و تصمیمات اقتصادی این کشور در امان مانده باشد. در این میان جمهوری اسلامی نیز از جمله کشورهایی است که طی دهه های اخیر زیر شدیدترین تحریم های اقتصادی کاخ سفید قرار داشته است.
نشریه هیل مهرماه سال ۱۴۰۰ گزارش داد، اعمال تحریم علیه افراد و کشورهای دیگر به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.
به گزارش ایرنا، براساس آمار ارائه شده نشریه هیل، تحریم‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا طی ۳۷ برنامه جداگانه علیه افراد و کشورها اعمال کرده از ۹۱۲ تحریم در سال ۲۰۰۰ به ۹ هزار و ۴۲۱ تحریم در سال ۲۰۲۱ رسیده است.
براساس این گزارش، این آمار تنها در مورد تحریم‌های اعمال شده از طرف وزارت خزانه داری آمریکا است و هیچ ارتباطی با تحریم‌های دیگر نهادهای دولت آمریکا مانند وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری و امنیت ملی ندارد.
طبق قوانین آمریکا، علاوه بر وزارت خزانه داری، وزارت امورخارجه این کشور می‌تواند از یک سازمان خارجی به عنوان یک گروه تروریستی نام ببرد یا در گزارش های سالانه حقوق بشری خود از یک دولت به عنوان حامی دولت تروریسم نام ببرد و زمینه را برای تحریم‌های مختلف فراهم کند.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.
اما دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز نه تنها همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست بلکه تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران وضع کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا که علاقه‌ای جنون آمیز به وضع تحریمها دارد، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد. 
بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پی اعمال تحریم های جدید کشورش علیه ایران ادعا کرد که واشنگتن پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام است.
  • نویسنده :
  • منبع :