19 دی: یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای رئیسی باید فکری به حال وفاق ملی بیاندیشد. امروز شرایط وفاق ملی با رسانه‌های ضعیف و افرادی که گرایش‌های جناحی و نگاه بسته دارند نمی‌توان وفاق ملی ایجاد کرد و خود دولت باید برای وفاق ملی قدم بردارد.
محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که عملکرد رئیسی در طول یک سال گذشته با توجه به شعارها چه طور تحلیل می‌شود و عملکرد کابینه او تا امروز به چه شکلی پیش رفته است، گفت: با توجه به آنکه سالگرد انتخاب آقای رئیسی را داشتیم و شروع دولت او از ابتدای شهریور ماه بود، از آن زمان ۹ ماه گذشته و به نظر می‌رسد آقای رئیسی به دلیل القا و تحریک دیگران هنوز در فضای تبلیغات انتخاباتی است و همچنان فکر می‌کنند با حمله به دیگران، می‌توان فرار رو به جلو کرد. ایشان هنوز باور ندارد که حکم تنفیذ صادر و وزرای ایشان رای اعتماد گرفتند. در این مدت، برخی حوزه‌ها واقعا در ناکارآمدی مطلق به سر می‌برند یا به آن‌ها اصلا توجه ندارد و همچنان در فضای تبلیغاتی انتخابات سال ۹۶ سیر می‌کنند.
وی افزود: تا زمانی که آقای رئیسی تن به واقعیت‌های جامعه ندهند، نمی‌شود برای ایشان موفقیتی رقم زد. هرچند اعتقاد دارم که دولت ایشان بدون دستاورد نیست اما شعارهای ایشان و عملکردهایی که از دولت ایشان نقل می‌کنند، با واقعیت منطبق نیست.
این فعال سیاسی مطرح کرد: به طور مثال، سخنگوی دولت که اطلاعات اقتصادی کمتری دارد می‌گوید رشد اقتصادی در سال گذشته به این شکل بوده است. اول آنکه ۵ ماه آن مربوط به دولت قبل بوده و ۵ ماه دیگر مربوط به دولت فعلی است و آماری که او ارائه می‌دهد، غلط است. به همین دلیل این اطلاعات را سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد می‌دهد. واقعیت آن است که کم سوادی هولناکی در دولت به ویژه در ارائه آمار و اطلاعات حاکم است.
مهاجری گفت: نکته بعدی اینکه دو ناکامی در دولت وجود دارد که عملا به جدا شدن دو نفر از دولت منجر شد. یکی مربوط به آقای عبدالملکی است که به نظرم فرد مهم‌تری بود که از دولت جدا شد و دوم مربوط به آقای محسن رضایی است. ایشان به عنوان معاون اقتصادی هیچ نقشی در دولت بازی نکرد و این نشان داد که دولت گفتمان اقتصادی منسجمی ندارد و یک ادبیات، سیاست و راهبرد منسجم بر دولت حاکم نیست.
وی در ادامه افزود: در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، خیلی از اقتصادانان گفتند این کار را بکنید و مخالفتی با این موضوع وجود ندارد اما اینکه از حذف این طرح به عنوان حماسه ملی، شجاعت و پیروزی بزرگ تلقی کنیم، این شکلی نیست. این ارز مزایایی داشت که در شرایط اقتصاد بدون تحریم کاملا جواب می‌دهد اما در شرایط اقتصاد تحریمی حذف آن عملا راهی برای جبران کسری بودجه دولت بود که باعث افزایش تورم در جامعه شد. این کشور حدود سه سال گذشته به دلیل تحریم‌ها تورم ۴۰ درصدی را پشت سر گذاشته و امروز موفق‌ترین کار دولت می‌توانست این باشد که تورم را در ۴۰ درصد نگه دارد اما کارشناسان می‌گویند تورم به ۶۰ درصد خواهد رسید و شاید تا آخر سال هم افزایش پیدا کند. به همین دلیل دولت در سیاست‌گذاری اقتصادی منسجم نبود و تیم اقتصادی دولت یکدست نیست.
محمد مهاجری در پاسخ به این سوال که تحلیل شما درباره تعامل دولت و مجلس با توجه به آنکه قبلا گمانه‌زنی‌هایی درباره استیضاح او در مجلس اتفاق افتاده بود و آیا تعامل میان دولت مجلس برقرار است یا خیر، گفت: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هردو مقتدر نیستند.  دولت و مجلس کاملا مشروع و در یک فرآیند کاملا قانونی شکل گرفتند. منتهی مجلس با حضور ۴۰ درصدی و رئیس‌جمهور هم با مشارکت حدود ۴۸ درصدی مردم انتخاب شدند. دولت و مجلس اقتدار ذاتی مردمی ندارند به ویژه مجلس که در خوش‌بینانه‌ترین حالت نماینده ۱۰ تا ۱۲ درصد واجدان شرایط کشور هستند.
وی افزود: به همین دلایل طبیعی است که مجلس فعلی نتواند مطالبات مردم را به طور کامل نمایندگی کند. اگر این مجلس در انتخاباتی که با حضور ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم شرکت می‌کردند، شکل می‌گرفت، طبیعی بود که می‌توانست با دولت تعامل کند یا وارد چالش شود. متاسفانه کیفیت نمایندگان مجلس کیفیت برتری نیست و روندی که بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت باعث شد تا کیفیت مجلس به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. حالا ما با چنین دولت و مجلسی مواجه هستیم. وقتی اِشل توانمندی دولت و مجلس پایین است، سطح تعامل و چالش خیلی محلی از اعراب ندارد و هیچ کدام اهمیت چانه‌زنی پیدا نمی‌کنند.
مهاجری در ادامه تصریح کرد: با این همه فکر می‌کنم مجلس به دنبال نجات خود از دست دولت است. به هرحال بسیاری از نمایندگان مجلس که قرار است در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت کنند، می‌خواهند به نحوی خود را از ناکارآمدی دولت جدا کنند. بنابراین دیدیم که وزیر صمت از مجلس کارت زرد گرفت و این احتمال وجود دارد که فاصله مجلس از دولت زیاد شود.
محمد مهاجری در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای آنکه دولت وضعیت بهتری نسبت به یک سال گذشته خود داشته باشد چیست، گفت: هنوز سه سال و سه ماه از عمر دولت باقی مانده است. آقای رئیسی می‌تواند از این زمان جوری استفاده کند که در این ۹ ماه استفاده کرد. این ۹ ماه بسیار پراشتباه بود و عده‌ای هستند که این ۹ ماه را بزک می‌کنند اگر آقای رئیسی فریفته این بزک‌ها شود، چند سال دیگر وضعیت به همین شکل خواهد بود و فضای اقتصادی کشور از این بدتر خواهد شد.
وی افزود: بنابراین آقای رئیسی هیچ چاره‌ای ندارد جز آنکه به بدنه کارشناسی کشور که یک بدنه بسیار قدرتمندی است، مراجعه کند در آن صورت دولت از فقدان دانش که از آن برخوردار است نجات پیدا می‌کند. در حال حاضر اقتصادانان فراوانی هستند که راه دولت را قبول دارند اما کنار نشسته و کسی آن‌ها را از دانشگاه‌ها و اتاق فکر نخواسته است به همین دلیل دولت کمترین تعامل را با دانشگاهیان دارد.
مهاجری افزود: دولت ناگزیر است که جدی‌تر برخورد کند. دوم آنکه آقای رئیسی دست کم برای نجات خود و حیثیتش مجبور است تیم اقتصادی دولت را ترمیم اساسی کند. رئیس بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر جهاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، واقعا در شأن دولت انقلابی نیستند و بهتر است آقای رئیسی که خود اقتصاد نمی‌داند به سمت اقتصادانان کشور برود.
وی تصریح کرد: نکته سوم آن است که رئیسی برای وفاق ملی و اقناع نخبگان و مردم باید کاری انجام دهد. کاری که امروز به دست رسانه‌هایی مانند صدا و سیما، خبرگزاری دولت، رسانه‌های حامی دولت و افرادی که گرایش‌های جناحی سطحی دارند و نگاه آن‌ها کاملا بسته است افتاده و با این نگاه‌ها نمی‌شود وفاق ملی ایجاد کرد. اینکه شما هر روز از دولت قبل انتقاد کنید و به کسی که از شما خوشتان نمی‌آید بی‌احترامی کنید، جز آنکه دولت را به گوشه رینگ ببرد و همان ۱۸ میلیونی که به آقای رئیسی رای دادند روز به روز پشیمان شوند سود دیگری ندارد بنابراین خود دولت باید برای وفاق ملی قدم بردارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایلنا