19 دی: سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با تسلیت به مردم افغانستان برای زلزله مرگبار اخیر خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدود شده این کشور از سوی آمریکا شد.
زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی با تسلیت به دلیل زلزله مرگبار افغانستان که بیش از ۱۵۰۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته است، و ابرازهمدردی با مردم افغانستان از جامعه بین‌المللی خواست منابع خود را برای انجام اقدامات فوری در واکنش به این فاجعه انسانی بسیج کنند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار آزادسازی دارایی های افغانستان از سوی کشورهایی شد که برخلاف موازین اولیه بشردوستانه و بین‌المللی آنها را مصادره یا مسدود کرده اند.
معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خلل ناپذیر ایران بر هدف والای حفاظت از غیرنظامیان و همچنین جلوگیری از نسل کشی، جنایات جنگی، پاکسازی قومی، جنایات علیه بشریت و ضرورت تعقیب عاملان آنها تاکید کرد و تعهد همه کشورها برای محافظت از همه شهروندان به‌ویژه کودکان و جوانان در شرایط فاجعه‌بار انسانی را یادآور شد.
ارشادی تصریح کرد: حداقل از سال ۲۰۰۵، تعدادی از کشورها نگرانی ها و سوالات خود را بارها و بارها در رابطه با مفهوم جدید مسئولیت حمایت، به ویژه در مورد دامنه و کاربرد آن و همچنین تفاسیر آن مطرح کرده اند.
وی تاکید کرد: ضروری است که به این نگرانی ها توجه شده و در گزارش دبیر کل بررسی شود. سازمان ملل متحد باید مواضع همه کشورهای عضو را مورد توجه قرار دهد و با آنها به طور برابر رفتار کند.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم که این یک مفهوم جدید است نه یک اصل حقوقی مستمر، و هنوز هم نیاز دارد توسط اعضا مورد بررسی قرار گیرد.
سفیر ایران در سازمان ملل بر موضع دیرینه ایران مبنی بر اینکه ناکامی در پیشگیری موثر از جنایات وحشیانه را می توان بیشتر به ناکامی شورای امنیت نسبت داد تا فقدان یک چارچوب هنجاری مرتبط تاکید کرد و هرگونه تلاش برای انحراف مسئولیت های شورای امنیت به سایر نهادهای سازمان ملل متحد به دلیل عدم انجام وظایف شورا را رد کرد.
وی با اشاره به نقش برجسته برخی از رسانه‌های جریان اصلی و لابی‌هایی که عمداً در زمان به تصویرکشیدن وضعیت های بشردوستانه، واقعیت‌های موجود را دستکاری می‌کنند، اشاره کرد و گفت: این نقش غیرسازنده در اغراق در موقعیت های خاص و در عین حال تنزل یا سانسور برخی شرایط بحرانی، مانند موارد مربوط به افغانستان، فلسطین و یمن، آشکار می شود.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار ادامه داد: نقش مخرب این رسانه‌ها که باعث تحریک شورش‌ها و نارضایتی در میان کشورهای هدف می‌شودمایه نگرانی است.
  • نویسنده :
  • منبع :