19 دی: رییس جمهور با بیان اینکه بودجه‌ای خاص برای استان‌ها قرار داده‌ایم، گفت: برای اولین بار در کشور، صندوق عدالت و پیشرفت در هر استان زیر نظر استاندار ایجاد شده است که بودجه آن از درآمد استان تامین شده و هزینه آن نیز برای بخش‌های مختلف از جمله اشتغال و رفع محرومیت هزینه خواهد شد.
آیت الله سید ابراهیم رییسی عصر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران استان خراسان شمالی اظهار داشت: پتروشیمی خراسان  با وجود اینکه سال‌ها فعالیت دارد اما هنوز فاز دوم آن عملیاتی نشده است.
وی افزود: هم اینک در پتروشیمی یکهزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند که با اجرایی شدن فاز دوم به حدود سه هزار نفر خواهد رسید که باید این طرح تکمیل شود که در این راستا از پتروشیمی می خواهیم که تلاش کنند.
رییس جمهور اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی خراسان برای اجرای شدن آن بودجه و اعتباراتی نیز در نظر گرفته است.
به گزارش ایرنا، طرح جی. تی. پی. پی فاز دوم به عنوان طرح توسعه ای در شرکت پتروشیمی خراسان، در سال ۹۴ کلنگ خورد اما ادامه اجرای آن متوقف شد. 
آیت الله رییس همچنین از استفاده آب شرب و کشاورزی در بخش صنعت در پتروشیمی خراسان انتقاد کرد و گفت: باید آب موجود در استان مدیریت شود که از مسوولان این مجتمع تولیدی می خواهیم تا پایان سال این طرح را به پایان برسانند.
رییس جمهور بر استفاده از پساب در صنایع تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه این آب در این صنعت تبخیر خواهد شد این در حالی است که هم اکنون برخی از روستاها آب آشامیدنی ندارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر تامین خوراک گاز پتروشیمی نیز تاکید کرد و افزود: در این مورد نیز اقداماتی انجام شده است.
آیت الله رییسی بر ایجاد بازاری دائمی برای فروش محصولات تولید فعالان بخش صنایع دستی به ویژه زنان صنعت‌گر تاکید کرد و اظهار داشت: از استاندار می خواهیم که مکان هایی مناسب در اختیار این بخش قرار دهد و حتی ظرفیت ایجاد این مکان ها در شهرستان ها نیز وجود دارد.
وی به مرز مشترک استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان نیز اشاره کرد و گفت: این مرز باید فعال شود که ایجاد بازارچه مرزی جزو برنامه قرار دارد.
آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: کشور ترکمنستان نیز از روابط تجاری با ایران استقبال می کند.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور ترکمنستان به ایران، گفت: علاوه بر قرار دادهای ملی، حتی با برخی از استان ها نیز تفاهمنامه هایی امضا شد تا با آنان ارتباط تجاری برقرار شود.
آیت الله رییس همچنین به احداث راه آهن مشهد- بجنورد - گرگان تاکید کرد و افزود: ساخت آن سال ها مطرح بوده اما به نتیجه نرسیده است.
رییس جمهوری به ظرفیت های بیمارستانی استان خراسان شمالی نیز اشاره کرد و گفت: در بخشی از ظرفیت های درمانی، توقف بوده است که در این خصوص وزارتخانه مربوطه بازدیدهایی داشته است تا کارها دنبال شوند که بخشی از مصوبات سفر را نیز شامل می شود.
۱۱۹ مصوبه برای خراسان شمالی
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۱۱۹ مصوبه برای استان با اعتبار بالا مصوب شد، اظهار داشت: اگر اعتبارات جذب شوند استان رشد خوبی خواهد داشت.
آیت الله رییسی بر نقش مدیریت اجرایی نیز تاکید کرد و افزود: مقاومت هایی در بدنه اداری کشور وجود دارد.
وی با اشاره به رشد اقتصادی کشور، اظهار داشت: این رشد در گرو افزایش سرمایه گذاری و بهره وری است که هم اینک در بخش هایی نیز ورود پیدا کرده ایم که از جمله آنها بکارگیری شرکت های بزرگ و گروه های پیشران است.
رییس جمهور گفت: همچنین بانک ها نیز باید وارد عمل شوند تا تسهیلات به سوی تولید رود چرا که هرکجا به جز تولید برود سیل بنیان کنی خواهد شد.
آیت الله رییسی بر کمک و حمایت نهادهای بزرگ اسلامی نیز تاکید کرد و اظهار داشت: برخی از نهادها، توانمندی خوبی برای اجرا برخی از طرح ها را دارند و خوب نیز پای کار می آیند.
وی گفت: بخش خصوصی نیز امکانات بسیار زیادی دارد که سرمایه و سود سرمایه گذاری آنها را تضمین خواهیم کرد و پروژه های نیمه تمام را به آنان می سپاریم.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایجاد مسکن را قول داده ایم و در این استان در این راستا اقداماتی نیز انجام شده است.
آیت الله رییسی با بیان اینکه رفع بیکاری اولویت دولت است اظهار داشت: در این خصوص اقداماتی انجام شده است.
وی در خصوص نحوه تخصیص بودجه سال جاری گفت: تلاش کرده ایم که محور اجرای آن عدالت باشد و بنا را بر اساس اسناد و آمایش سرزمین گذاشته ایم که کجا ظرفیت توسعه وجود دارد و کجا محروم و غیر برخوردار است.

  • نویسنده :
  • منبع :