19 دی: روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد، آمریکا یک نشست محرمانه با مقامات نظامی ارشد رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی برای بررسی راه‌های مقابله با توانمندی‌های موشکی و پهپادهای ایران برگزار کرده است.
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و کشورهای منطقه خاورمیانه مدعی شد که آمریکا در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات نظامی ارشد رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، اردن، بحرین، قطر، مصر و امارات متحده عربی برگزار کرده است تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند با توانمندی‌های موشکی و پهپادهای ایران مقابله کنند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، این مذاکرات که پیشتر فاش نشده بود در شرم الشیخ مصر برگزار شد و این اولین بار بود که این طیف از نظامیان عالی‌رتبه صهیونیستی و کشورهای عربی تحت نظارت ارتش آمریکا برای گفت‌وگو درباره چگونگی مقابله در برابر آنچه "یک تهدید مشترک" می‌خوانند، دیدار کردند.
بر اساس این گزارش، یکی از عوامل افزایش این همکاری نظامی، تمایل کشورهای عربی برای دسترسی به فناوری و تسلیحات دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در زمانی است که آمریکا اولویت‌های نظامی خود را به سمت مقابله با چین و روسیه متمرکز کرده است.
تاکنون مقامات صهیونیستی و کشورهای عربی حاضر در این نشست به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخی نداده‌اند.
ژنرال جو بوچینو سخنگوی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه) نشست شرم الشیخ را تایید نکرد اما با بیان این که "این فرماندهی تعهد قاطع خود را به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی برای محافظت از نیروهای آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش حفظ می‌کند"، مدعی شد که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه به شمار می‌آید.
همچنین به نوشته وال استریت ژورنال، در مذاکرات شرم‌الشیخ، شرکت‌کنندگان درخصوص روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدیدات هوایی به توافقاتی اساسی دست یافتند.

  • نویسنده :
  • منبع :