سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۵۶ مورخه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ با عنوان «درآمدها و اقدامات دولت معما شده است» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

دولت به مناسبت‌های مختلف اعلام می‌کند که درآمدهای ارزی کشور با رشد قابل توجهی مواجه بوده و دولت توانسته دارایی مسدودی ارزی را نیز آزاد سازد. با چنین وضعیتی، طبیعی است که این پرسش در اذهان عمومی شکل بگیرد، چرا با وجود این گشایش‌ها که وزیر اقتصاد نیز روی آنها صحه می‌گذارد، شاخص‌های اقتصادی رو به نزول است؟ تا جایی که صدای برخی مراجع تقلید را هم درآورده است. مرجع تقلید شیعیان گفتند: گرانی‌های افسارگسیخته با وجود افزایش درآمدهای نفتی دولت به عنوان معمایی برای مردم شده که لازم است دولتمردان جواب قانع کننده‌ای برای آن داشته باشند. ایشان افزودند: اگر آثار و نتایج این برنامه‌ها در جامعه و زندگی مردم احساس نشود، می‌تواند سبب بی‌اعتمادی و ناامیدی از دولت گردد.
واقعیت این است این ابهام از آنجا نشئت می‌گیرد که بخش قابل توجهی از مشکلات به تحریم‌های اقتصادی و فقدان درآمدهای ارزی برآمده از صادرات نفت. دو گزاره‌ای که دولت تلاش زایدالوصفی صورت می‌دهد تا این گزاره‌ها را انکار کند، برمی‌گردد. دولت از یک طرف اعلام می‌کند که کسری بودجه‌ای ندارد و از طریق مالیات و افزایش درآمدهای ارزی نیازهای بودجه‌ای خود را پوشش داده و از سوی دیگر، تأثیر تحریم‌ها در بروز مشکلات را یکسره انکار می‌کند. طبیعی است زمانی که ریشه اصلی مشکلات شناسایی نشود، برنامه‌ریزی برای حل و فصل آنها امکان‌پذیر نخواهد شد.
 وحید شقاقی شهری، اقتصاددان بر این باور است که مسئله تورم در اقتصاد ایران مسئله‌ای ریشه‌ای است و در دهه ۹۰ میانگین نرخ تورم در ایران ۲۴ درصد بود و از سال ۱۳۹۷ به بعد و با تشدید تحریم‌ها درگیر بار تورمی بیشتری شدیم... این اقتصاددان در ادامه گفت: با ورود به سال ۱۴۰۱ اتفاقاتی رخ داد که مجدداً موتور تورمی در اقتصاد ایران روشن شد که برخی از این اتفاقات مربوط به عوامل بیرونی و برخی دیگر مربوط به تصمیمات نادرست داخل کشور بودند
دولت همان‌گونه که برخی خبرها هم آن را تأیید می‌کند باید سیاست انکار اثر تحریم‌ها را کنار گذاشته و تلاش خورد را معطوف برداشتن تحریم‌ها و کنترل نقدینگی معطوف کند. این روزها خبر آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای دوباره جامعه را امیدوار کرده است.


  • نویسنده :
  • منبع :