19 دی: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف با بیان این که کمک های امدادی ایران، جزو اولین کمک هایی بود که به افغانستان رسید و از راه های زمینی و هوایی راهی مناطق آسیب دیده شد، گفت: تاکنون چهار محموله هوایی به افغانستان ارسال شده و یک محموله از مسیر زمینی از طریق سیستان و بلوچستان راهی منطقه شده است.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سید حسن یحیوی سرکنسول جمهوری ایران در مزار شریف در یک نشست خبری، با بازماندگان ولایت‌های زلزله زده افغانستان ابراز همدردی کرد و اظهار داشت: از ابتدای حادثه غمناک اخیر در ولایات پکتیا و خوست، مقامات جمهوری اسلامی ایران، ریاست جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه و سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران مراتب تسلیت شان را به مردم افغانستان اعلام کرده و کمک های امدادی جمهوری اسلامی ایران، جزو اولین کمک هایی بود که به افغانستان رسید و از راه های زمینی و هوایی راهی مناطق آسیب دیده شد. 
وی افزود: در کنار این کمک ها، نیروهای امدادی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به کمک آسیب دیدگان افغانستان شتافتند و تیم های تخصصی را برای نجات افرادی که زیر آوار مانده بودند و بیرون آوردن افراد فوت شده، فرستادند. 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف همچنین بیان کرد: طبق اطلاعاتی که وی دریافت کرده تاکنون چهار محموله هوایی به افغانستان ارسال شده و یک محموله از مسیر زمینی از طریق سیستان و بلوچستان راهی منطقه شده است. این محموله ها شامل چادر، موکت و اقلام خوراکی بوده که برای آسیب دیدگان ارسال شده است. 
یحیوی تاکید کرد: تمام نهادهای امدادرسان در جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده اند و اگر نیاز به کمک بیشتر باشد، به کمک این عزیزان می‌شتابند و بیمارستان ها در ایران در ساعات اولیه زلزله به حالت آماده باش درآمده بودند. 
سرکنسول ایران در مزار شریف همچنین گفت: ما همگام با سایر نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران از نهادهای داخل کشور درخواست کمک کردیم و آنها به صورت هماهنگ و متمرکز محموله ها را به گونه مستقیم به محل فرستادند و سعی کردند سریع تر به دست نیازمندان برسانند. 
وی افزود: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، شماره حساب هایی را برای کمک های نقدی مردم ایران برای مردم افغانستان اعلام کرده که از کانال خودش به هلال احمر افغانستان تقدیم خواهد شد. 
یحیوی تصریح کرد: در آینده نیز به دلیل نیازی که وجود دارد، این اقدامات به صورت مستمر ادامه خواهد داشت. کمک ها از سایر کشورها و سازمان های بین المللی به افغانستان رسیده و امیدواریم این کمک ها از سوی دولت افغانستان خوب مدیریت شود و به جا هزینه و مصرف گردد. 
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف ادامه داد: طی روزهای گذشته برای کمک به آسیب دیدگان زلزله های اخیر افغانستان حرکت های مردمی در داخل ایران شکل گرفت و تشکل های دانشجویی و مردمی فعال عمل کردند. کمپین هایی که رسانه ها دنبال کردند، اقداماتی از سوی شهرداری و نهادهای جمهوری اسلامی صورت گرفت و با نصب بیلبوردها و بنرها برای مردم، اطلاع رسانی و همچنین ابراز همدردی با کشور افغانستان سربلند انجام شد. نهادهایی مانند جهاد سازندگی هم برای فرستادن کمک به آسیب دیدگان حادثه اخیر اعلام آمادگی کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :