19 دی: ایران که همواره در همکاری با دیگر کشورهای دنیا پیشقدم بوده است، این بار با نیکاراگوئه تفاهم‌نامه همکاری برای صادرات واکسن برکت، دارو و ملزومات پزشکی امضا کرده که نشان از توانمندی ایران برای همکاری دوجانبه و صادرات واکسن و انواع تجهیزات پزشکی است.
با توجه به موفقیت‌ در تولید واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی، گروه دارویی برکت در سفر سه روزه به نیکاراگوئه در قالب برگزاری نشست‌های متعدد با عالی‌ترین مقامات نیکاراگوئه در این زمینه تبادل نظر کرده و درباره راهکارهای همکاری در حوزه سلامت نیز توافقات بین این گروه و وزیر بهداشت نیکاراگوئه و مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی و تعدادی از مدیران ارشد وزارت بهداشت ایران صورت گرفته است.
طبق نشست‌های متعدد و ارتباطات طرفین در حوزه‌های سلامت، برای صادرات واکسن کووایران برکت، ملزومات پزشکی و دارو توافق شده است که ایران برای تسهیل این موضوع اقدامات جدی را انجام دهد همچنین پس از بازدید از انبارهای وزارت بهداشت نیکاراگوئه، واکسن‌های کوویران برکت به میزان ۲۰۰ هزار دُز به صورت رسمی تحویل این کشور شد.
به دنبال تفاهم‌نامه میان ایران و نیکاراگوئه برای صادرات واکسن «کووایران برکت» به این کشور آمریکای لاتین، «روساریو موریو» معاون ریاست جمهوری نیکاراگوئه از دریافت نخستین محموله حاوی ۲۰۰ هزار دُز واکسن متعلق به این شرکت ایرانی خبر داد و اعلام کرد: واکسن‌ها از طرف جمهوری اسلامی ایران به این کشور رسیده است و این ۲۰۰ هزار دُز واکسن کووایران به منظور ادامه واکسیناسیون است.  
آیین امضای تفاهم‌ نامه ارسال واکسن «کوویران برکت» به کشور نیکاراگوئه روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ با حضور مدیران گروه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سفیر نیکاراگوئه در ایران، نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه برگزار شد.
محمدحسین نیکنام معاون بین‌الملل وزارت بهداشت نیز در آیین امضای تفاهمنامه با کشور نیکاراگوئه گفته بود که با توجه به موفقیت‌های واکسن برکت در داخل کشور، اکنون در آستانه ارائه محصول ارزشمند خود به سایر کشورها هستیم و اینکه نیکاراگوئه اولین کشوری است که واکسن برکت در اولین مرحله به آن وارد می‌شود، حکایت از همکاری‌های عمیق میان دو کشور است و بی‌تردید امروز از روزهای مهم در تاریخ همکاری بین ایران و نیکاراگوئه خواهد بود.  
ایساک لنین براوو سفیر نیکاراگوئه نیز گفت: رابطه نیکاراگوئه با گروه دارویی برکت تقریبا از ۱.۵ سال پیش آغاز شد و اینکه نیکاراگوئه بتواند به عنوان اولین کشور خارجی از این واکسن استفاده کند، بسیار قابل احترام است. وزارت بهداشت نیکاراگوئه براساس آزمایش‌هایی که انجام شد، اجازه استفاده این واکسن را برای مردم نیکاراگوئه صادر کرد چون ما از امنیت تولید این واکسن اطمینان داریم.
وی افزود: من واکسن برکت را سال قبل دریافت کردم و هیچ عارضه جانبی برایم نداشت و ایمنی بدن من در آزمایشی که سه ماه بعد انجام دادم، بسیار بالا بود و این گزارش را به دولت نیکاراگوئه نیز ارائه دادم، اطمینان دارم همبستگی ایران و گروه دارویی برکت برای ارسال واکسن به نیکاراگوئه نتیجه بسیار خوبی برای پیشبرد استراتژی مهار بیماری در نیکاراگوئه خواهد داشت.
براساس نشست‌هایی که بین مسئولان ایران و کشور نیکاراگوئه برگزار شد، اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت و هیات همراه با مدیرعامل و قائم مقام سازمان تامین اجتماعی، مدیران ارشد این سازمان و روسای شرکت‌های پخش کروساسول و لابراتور راموس و مدیران ارشد وزارت بهداشت از جمله مدیرکل خریدهای وزارت بهداشت نیکاراگوئه نیز نشست‌هایی داشتند که بر نحوه خرید دارو و تجهیزات پزشکی و همکاری مشترک در تولید دارو و تجهیزات پزشکی، نحوه عملکرد مجموعه‌های تحت پوشش در همکاری تاکید شد.
در نهایت در مراسمی با حضور دستیار رئیس جمهور، وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و برخی روسای شرکت‌های داروسازی و پخش دارو در نیکاراگوئه دو یادداشت تفاهم به امضای طرفین رسید که براساس این تفاهم‌نامه‌ها، تسریع صادرات و واردات تجهیزات و ملزومات دارویی شرکت‌های ایرانی به نیکاراگوئه و اقدام برای تولید مشترک، از اساسی‌ترین مفاد آن است و براساس دعوت طرف ایرانی مقرر شد وزیر بهداشت نیکاراگوئه ضمن حضور در ایران، از شرکت‌های دارویی این کشور نیز بازدید به عمل آورد.
  • نویسنده :
  • منبع :