19 دی: لبنان نیز مانند دیگر کشورهای جهان از بحران سوخت و گندم به عنوان یکی از پیامدهای عملیات روسیه در اوکراین و تحریم مسکو توسط غربی ها که همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، رنج می برد.
بحران جهانی کنونی، اوضاع بد لبنان را بدتر کرده است، زیرا این کشور از سال ۲۰۱۹ بر اثر سیاست های پولی و تکیه بر اقتصاد رانتی به جای تولید و همچنین محاصره اقتصادی اعلام نشده از سوی آمریکا به منظور گرسنگی دادن و فقیر کردن مردم لبنان به منظور تسلیم شدن، از یک بحران اقتصادی رنج می برد.
توطئه آمریکا برای گرسنگی دادن ملت لبنان با دستور به صاحبان سرمایه و بانک های بزرگ برای قاچاق دارایی های خود به خارج از کشور و جمع آوری ارز از بازار آغاز شد.
محمود جباعی کارشناس اقتصادی در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: بهای دلار در برابر لیره لبنان از سه سال پیش تاکنون ۲۰ برابر شده است و اگر بخواهیم این موضوع را با درصد حساب کنیم، بهای دلار ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: پول لبنان تاکنون ۹۶ درصد از ارزش خود را از دست داده و تورم ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است، به این معنا که قیمت ها ۱۰ برابر افزایش یافته و حتی برخی از کالاها و بویژه کالاهای وارداتی تا ۲۰ برابر افزایش قیمت داشته است.
دلارآمریکا که پیش از آغاز این بحران ۱۵۰۰ لیره بود اکنون به ۳۰ هزار لیره رسیده است و پول لبنان به طور بی سابقه ای ارزش خرید خود را از دست داده است و حقوق ها در مقابل افزایش بهای کالاها توانایی مقاومت را از دست داده اند.
سوخت: افزایش متوالی قیمت ها
بهای سوخت روز به روز افزایش می یابد و به جایی رسیده است که از توان خرید شهروند لبنانی خارج است درحالی که با تلاش های احتکارگران برای کسب سود هرچه بیشتر از جریان افزایش قیمت ها، بازار سوخت گرفتار نوعی آشفتگی شده است و زمزمه هایی از حذف مختصر یارانه این بخش نیز به گوش می رسد.
بانک مرکزی لبنان یارانه سوخت را به صورت دلاری و با قیمت هر دلار ۲۴۹۰۰ لیره یعنی ۵۰۰۰ لیره پایین تر از بهای دلار در بازار سیاه، به شرکت های نفتی می پردازد.
حذف یارانه سوخت توسط بانک مرکزی به معنای آزادسازی قیمت سوخت و تامین دلار از بازار سیاه برای خرید مشتقات نفتی از خارج است.
بهای مشتقات نفتی در لبنان براساس جدولی که به صورت روزانه توسط وزارت انرژی و براساس بهای جهانی نفت و بهای دلار در لبنان، صادر می شود تعیین می شود.
بر اساس آخرین جدول منتشر شده از طرف وزارت انرژی، بهای ۲۰ لیتری بنزین "اکتان ۹۵" روز دوشنبه ۷ هزار لیره و بنزین "اکتان ۹۸" ۸ هزار لیره و مازوت ۱۰ هزار لیره و سیلندر ۱۰ کیلویی گاز ۵ هزار لیره افزایش یافته است.
پس از این افزایش قیمت، بهای ۲۰ لیتر بنزین "اکتان ۹۵" به ۶۷۷ هزار لیره، ۲۰ لیتر بنزین "اکتان ۹۸" ۶۸۸ هزار لیره، ۲۰ لیتر مازوت ۷۶۲ هزار لیره و سلیندر گاز به ۳۵۶ هزار لیره رسید.
زمانی که دولت لبنان از وارد کردن سوخت ناتوان بود، جمهوری اسلامی ایران درخواست سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را پاسخ گفت و ۵ نفتکش حامل سوخت مازوت از طریق سوریه و با به چالش کشیدن تحریم های آمریکا و درحالی که هیچ کشور غربی حاضر نشد دست لبنان را در اوج بحران شدید اقتصادی بگیرد، به ملت لبنان رساند.
بحران نان و نانوایی ها
بحران ها یک به یک بر سر ملت لبنان فرود می آید و اینک بعد از سوخت، با کاهش گندم موجود و افزایش بهای هر بسته نان ۸۵۰ گرمی که قیمت رسمی آن در نانوایی ها ۱۳ هزار لیره است به ۳۰ تا ۴۰ هزار لیره در بازار سیاه یعنی بیش از دوبرابر قیمت رسمی آن،  صف ها در مقابل نانوایی ها طولانی و طولانی تر می شود.
امین سلام وزیر اقتصاد و تجارت با تاکید براینکه گندم یارانه ای کافی برای یک تا دو ماه در انبارها وجود دارد، فقط به تهدید بازرگانان اکتفا و آن ها را متهم به استفاده از گندم یارانه ای در تولید محصولات با سود بیشتر متهم کرده است.
این درحالی است که اتحادیه نانوایی ها، کمبود گندم را به اختصاص نیافتن بودجه از طرف بانک مرکزی و به تبع آن ناتوانی کارخانه های آرد از تولید آرد مربوط می داند.
سلام از وجود ۲۰ هزار تن گندم در لبنان غیر از آنچه از خارج سفارش داده شده است خبر داد و گفت: یک کشتی حدود ۱۰ هزار تن و کشتی دیگر که آزمایش های بهداشتی آن با تاخیر روبرو شده حدود ۸ هزار تن گندم دارد. و براین اساس حدود ۳۸ هزار تن گندم وجود دارد که می تواند نیاز یک ماه لبنان را تامین کند.
لبنان ۷۰ درصد از گندم مورد نیاز خود را از اوکراین وارد می کند و دولت با وجود وعده های مختلف نتوانسته است جایگزینی برای آن پیدا کند.
در این شرایط و با وجود اینکه احزاب و جریان های سیاسی، مسئولیت را به گردن یکدیگر می اندازند، و در سایه نبود مسئولیت پذیری، این شهروند لبنانی است که زیر بار این بحران ناشی از محاصره و فساد خرد می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :