19 دی: سازمان ملل متحد اعلام کرد تا دو ماه دیگر هشت منطقه در کشور آفریقایی سومالی دچار قحطی می‎شود.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در مورد وضعیت خشکسالی و بحران غذا در سومالی گفت: ارزیابی ها نشان می‌دهند که به دلیل خشکسالی در سومالی، تا ماه سپتامبر سال جاری در هشت منطقه این کشور قحطی رخ خواهد داد.
 وی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار مرد، زن و کودک برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ سطوح فاجعه باری از ناامنی غذایی را تجربه می کنند و امنیت غذایی احتمالا تا اواسط سال آینده بهبود نخواهد یافت.
دوجاریک اظهار داشت: همکاران بشردوستانه سازمان ملل هشدار می دهند که بیش از ۷ میلیون نفر در سومالی در حال حاضر تحت تأثیر خشکسالی شدید قرار گرفته اند که این رقم در ماه مه نزدیک به ۶ میلیون نفر بود.
به گفته وی، بیش از ۸۰۰ هزار  نفر در این کشور در جستجوی غذا، آب و مرتع خانه های خود را ترک کرده اند و حداقل ۲۰۰ کودک از ژانویه به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان خود را از دست داده اند و برآورد شده است که ۱.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال با سوء تغذیه حاد مواجه هستند.
پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده بود: ۷۵۰ هزار نفر در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.
دبیر کل سازمان ملل در خصوص ناامنی غذایی در جهان گفت: ما شاهد افزایش گرسنگی جهانی بوده ایم که چندین دهه پیشرفت در این زمینه را معکوس کرده است.
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، رویدادهای شدید آب و هوایی، درگیری ها و رکود اقتصادی برخی از عوامل افزایش ناامنی غذایی هستند، تصریح کرد: در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور یا منطقه با ناامنی غذایی مواجه بوده اند. ناامنی حاد غذایی به بالاترین حد خود رسیده است.
بر اساس آخرین گزارش برنامه جهانی غذا و سازمان غذا و کشاورزی، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن مراکز گرسنگی هستند. افغانستان و سومالی به تازگی به این فهرست نگران کننده اضافه شده اند.

  • نویسنده :
  • منبع :