19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است: پیشرفت در مذاکرات تهران ـ ریاض عمیق نیست و هم‌چنان مترصد آن است که با یک سخنرانی و موضع‌گیری یا اتفاق در این کشورها یا در سطح منطقه روند تخریب یا کند شود.
صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره تسریع روند گشایش روابط سیاسی ایران و عربستان و دیدار احتمالی وزیران خارجه دو کشور در آینده نزدیک اظهار کرد: فضای عمومی حکایت از این دارد که این نوع ملاقات‌ها توسعه پیدا خواهد کرد و می‌تواند به دیدار وزیران خارجه دو کشور منجر شود، اما معتقدم تعاملات شکل گرفته آن پختگی و نمای کلی که انتظار است در تنظیم سیاست‌ها شاهد باشیم را ندارند یا از آن فاصله دارند.
وی تاکید کرد: تا وقتی دو کشور در تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف روابط‌شان به قطعیت نرسند، هم‌چنان حالت نوسانی در این روند را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: اگر دو طرف به قطعیت لازم برای نزدیکی روابط و گسترش مناسبات در سطح دیپلماتیک دست پیدا نکنند، به محض بروز یک سخنرانی، اتفاق در سطح منطقه و سیاست‌ یک کشور، مناسبات دو طرف از هم گسسته می شود و آنچه تا الان رشته شده است پنبه خواهد شد. در هر حال هر دو کشور در حال سنجش عملکرد یکدیگر و عکس‌العمل‌هایشان هستند. در این میان معتقدم عربستان به شدت از تحولات منطقه در رابطه با تعامل با ایران اثر می‌پذیرد و این مساله کاملا مشهود است. از این رو تا لحظه آخر که وزرا یا مقامات عالی دو کشور دور یک میز ننشینند و تفاهم و توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک را امضا نکنند نمی‌توان گفت به جایی رسیدیم.
این کارشناس مسایل بین‌الملل در پاسخ به اینکه تا چه اندازه تمایل عربستان به تسهیل روابط با ایران تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا و سفر بایدن به این کشور است؟ گفت: همان‌طور که گفتم پیشرفت در مذاکرات عمیق نیست و هم‌چنان مترصد حوادث در سطح منطقه و ایران است.
وی ضمن تاکید بر تعامل با عربستان در راستای تامین منافع ملی کشور خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته صبر و انتظار معنی ندارد، کشورهای توسعه یافته که از پختگی و بلوغ سیاسی برخوردارند وقتی چیزی را به مصلحت کشورشان یافتند از جزییات عبور می‌کنند و به تصمیم می رسند اما در منطقه ما و خاورمیانه هنوز این بلوغ و پختگی دیده نمی شود که ملاک‌ کشورها، منافع ملت‌ باشد نه احیانا منافع شخصی، گروهی و خانوادگی.
زنگنه در ادامه درباره نقش میانجی‌گری عراق در مذاکرات میان ایران و عربستان تصریح کرد: عراق به حداقل هایی در میانجی‌گری میان ایران و عربستان می‌اندیشد و آن این است که دو کشور ایران و عربستان به نوعی به تفاهم برسند که اختلاف سیاسی‌شان آثار سو و منفی در عراق و سیاست‌های کلانش در منطقه و جهان نگذارد از این رو بغداد تلاش دارد تا با تسهیل تعاملات میان این دو کشور به نوعی فشار را از خود کم کند.

  • نویسنده :
  • منبع :