19 دی: وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه برای شرکت در اجلاس وزیران محیط زیست کشورهای منطقه درباره مهار و کنترل ریزگردها راهی ایران شد.
هرچند روز یکبار هجوم ریزگردها باعث مختل شدن زندگی عادی مردم در منطقه و کشورهایی مانند ایران، عراق، عربستان، امارات و سوریه و... می شود.
گرگ گرد و غبار به گونه ای گلوی آسمان را می‌فشارد که رهایی از آن گاهی روزها به طول می انجامد.
ریزگردها که بلای جان محصولات کشاورزی، محیط زیست و موجودات زنده و انسان ها می شود، حتی در پر شدن تخت های بیمارستان ها در بخش های اورژانس و حتی بخش سرطانی نیز نقش پررنگی دارد.
پس از سفر رئیس سازمان محیط زیست ایران و هیئت همراه به سوریه در نهم خرداد ماه سال جاری، بین دو کشور تبادل نظر انجام شد.
پیرو دستور دکتر رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بر پیگیری ویژه موضوع ریزگردها نشست و ادامه پیگیری های رفع چالش های زیست محیطی منطقه با محوریت گردو غبار با حضور کشورهای سوریه، عراق، امارات، عمان، قطر، ازبکستان و ارمنستان سه شنبه ۲۱ تیرماه در تهران برگزار می شود که به همین منظور وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه نیز شب گذشته با بدرقه مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق راهی تهران شد.
بنابر این گزارش، چند سالی بود که ریزگردها کمتر مهمان ناخوانده بودند، اما امسال با شدت و میزان بیشتر، گرد و غبار هر چند روز یکبار نفس منطقه را تنگ می کند؛ به گونه ای که در اردیبهشت ماه در شهر دمشق که دائما در معرض وزش بادهای مدیترانه ای قرار دارد، شاهد گرد و خاکی بسیار شدید بودیم که بیش از ۲۴ ساعت بر آسمان این شهر جولان داد.
وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تروریسمی که سوریه را هدف قرار داد به همه عوامل محیطی و خاک آسیب رساند، گفت: به دنبال پالایش بی رویه نفت، قطع غیرقانونی درختان و آتش سوزی جنگل ها و همچنین نقض مداوم منابع آبی و قطع آب رودخانه فرات سبب آسیب به محیط زیست شده است.
حسین مخلوف افزود: از سال ۲۰۰۶ در زمینه محیط زیست برنامه هایی در سوریه آغاز شده بود که اگر در همکاری با ایران، تثبیت شود و به یک برنامه اجرایی برسد، امکان بهره مندی از تجارب طرفین را در مقابله با ریزگردها که بر سلامت انسان، جامعه، اقتصاد و پوشش گیاهی تأثیر منفی دارد، فراهم می کند.
این روزها گرد و خاک در سوریه نیز همچون ایران و عراق به مشکلی برای مردم این کشورها تبدیل شده است؛ سوم تیرماه امسال طوفان گرد و خاک در حلب به حدی بود که سبب سقوط یک دکل برق شد و در عملکرد خط برق ۲۳۰ کیلوولت حلب_مسکنه اختلال ایجاد کرد.
بر اساس اعلام کارشناسان منشا بیشتر گرد و خاک در ایران خارج از کشور بوده و از کشورهای عراق و سوریه است.

  • نویسنده :
  • منبع :