19 دی: یک کارشناس مسائل منطقه معتقد است: بایدن برای شورای همکاری خلیج فارس اهداف متعددی را در نظر دارد تا بتواند در این شورا یک رویه مشخص و یک موضع‌گیری واحد را به وجود آورد.
سید جعفر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از اهداف سفر بایدن به منطقه گفت: سفر بایدن سفر چند جانبه است و علاوه بر این که به فلسطین اشغالی و عربستان سفر می کند اهداف متعدد و چند جانبه ای را نیز دنبال می کند.
وی تصریح کرد: از یک طرف آمریکا قصد دارد برخی پروژه های شکست خورده خود مانند مذاکرات سازش را احیا کند، از سوی دیگر به دنبال این است تا پوششی برای برخی مشکلات کنونی آمریکا بگذارد، اما به نظر می رسد هدف بایدن از انجام سفر منطقه نه به تنهایی مساله رژیم صهیونیستی و نه عربستان است. 
این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان یکی دیگر از اهداف این سفر است، اظهار داشت: بایدن اهداف متفاوتی را هم با سعودی ها و هم با رژیم صهیونیستی در نظر دارد اما هدف مشترک عادی سازی روابط  این دو است، اما با توجه به اظهارات ضد و نقیض باید منتظر بمانیم تا نشانه های بیشتری خود را نشان دهند. 
رضوی خاطرنشان کرد: در واقع بحث علنی کردن روابط عربستان با رژیم صهیونیستی مطرح است که طبیعتا اعلام آن اثرات و تبعات ویژه ای دارد که درباره عربستان  این اثرات هم برای آمریکایی ها و هم صهیونیست ها یک هدف تلقی می شود. عربستان از جمله کشورهای اسلامی است که برای برخی از کشورهای کوچک تر نوعی پیشرو تلقی می شود و اگر اقدامی انجام دهد کشورهای کوچک از آن تبعیت می کنند. 
وی همچنین درباره حضور بایدن در نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و تعدادی از کشورهای عربی گفت: در حال حاضر برای شورای همکاری خلیج فارس دو هدف را ذکر کرده اند که آمریکا قصد دارد با حضور در این نشست با هر کدام از کشورهای شرکت کننده قراردادهای اقتصادی سنگینی را منعقد کند از تسهیلات گرفته تا شرایط اقتصادی دیگر که هر کدام می تواند در مقطع کنونی گره ای از مشکلات بایدن را باز کند. 
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: از سوی دیگر برخی از کشورهای منطقه ای به دنبال فعال کردن ناتو عربی هستند که ریشه اصلی آن شورای همکاری خلیج فارس باشد زیرا این شورا از نظر اقتصادی و راهبردی برای آمریکا دارای اهمیت است و باید دید چه کاری می خواهد انجام دهد. 
رضوی تصریح کرد: بایدن برای شورای همکاری خلیج فارس اهداف متعددی را در نظر دارد تا بتواند در شورای همکاری خلیج فارس یک رویه مشخص و یک موضع گیری واحد را به وجود آورد البته از میان اعضای شورا عربستان، بحرین و امارات مواضع نزدیکی دارند گرچه اندک اختلافاتی میان عربستان و امارات وجود دارد، در عین حال سه کشور قطر، عمان و کویت مواضع متفاوتی از سایر اعضا در پیش گرفته اند، در نتیجه بنا به اعلام برخی رسانه ها درصدد هستند تا نوعی وحدت رویه در میان این کشورها ایجاد کنند. 

  • نویسنده :
  • منبع :