19 دی: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن به منطقه با تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره برجام و تهدید ایران به تحریم و انزوا، ادعای جدیدی مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرد.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.
وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟
وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.
سالیوان ادعا کرد که ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.
وی همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن (انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.
سالیوان در مورد مذاکرات رفع تحریمهای ایران نیز با تکرار ادعاها گفت که ما تاریخی در مورد پایان مذاکرات مشخص نکرده ایم. یک توافق بر روی میز وجود دارد که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آن برخوردار است. این توافق برای ایران در دسترس است و ایران باید برای امضای این توافق قدم پیش بگذارد.
وی با اشاره به دو دور تحریمهای ضد ایرانی آمریکا آنها را در جهت مقابله با تلاش های تهران برای دورزدن رژیم کنونی تحریم ها دانست و گفت که با اقدامات ایران برای قاچلق نفت مقابله می کنیم و به انجام این اقدامات ادامه خواهیم داد.
مشاور امنیت ملی بایدن در ادامه ادعاهایش افزود بنابراین ایران یا می تواند بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی به برجام باز گردد یا با فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین الملل مواجه شود که قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ۳۰ کشور از آن حمایت کردند، شامل این فشارها می شود.
این مقام آمریکایی با بیان این ادعا که سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر نقش حیاتی واشنگتن در منطقه تاکید خواهد کرد، در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: بایدن در سفر خود به منطقه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد.
سالیوان ادعا کرد دولت بایدن به سیاست چک سفید برای عربستان سعودی که توسط ترامپ اتخاذ شده بود، پایان داده  است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد که دولت بایدن همواره به دنبال تنظیم مجدد رابطه با عربستان سعودی بوده است نه قطع آن.
سالیوان ادعا کرد: دیپلماسی واشنگتن در قبال عربستان سعودی به نتایجی از جمله آتش‌بس در یمن و اتحاد و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس شده است.
وی درباره دیدار بایدن با ولیعهد سعودی نیز گفت که این دیدار با با حضور پادشاه و دیگر سران این کشور برگزار خواهد شد.
وی با اذعان به تلاش های آمریکا برای سازش کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی مدعی شد بایدن به‌ دنبال تحکیم آتش‌بس شکننده در یمن و تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه و حمایت از فلسطینی‌ها خواهد بود.
بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و سپس عربستان سفر خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :