19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: گونه جانوری خار پشت گوش بلند برای اولین بار در مله کوه رومشکان کوهدشت مشاهده و ثبت شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، علی سالاروند افزود: برای نخستین بار یک خار پشت گوش بلند در مله کوه رومشکان توسط وحید امرایی از همیاران و فعالان محیط زیست در حوزه حیات وحش مشاهده و ثبت شد. 
وی با اشاره به پراکنش جهانی اینگونه در قاره آسیا و شمال آفریقا افزود: این گونه تاکنون در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان، گلستان، تهران، اصفهان، خوزستان و کرمانشاه مشاهده شده که با مشاهده آن در لرستان دامنه پراکنش این گونه در سطح کشور وسیع‌تر و فراتر از تصورات قبلی است.
وی با بیان اینکه از این پس می توان لرستان را به عنوان یکی از زیستگاه‌های این گونه ارزشمند به شمار آورد، تصریح کرد: خارپشت ها پستانداران بسیار مفیدی هستند که در کنترل آفات، بویژه حشرات و لارو آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌ کنند.
سالاروند اظهار داشت: خارپشت ها همه چیز خوار هستند و معمولا از حشرات و سایر بی‌مهرگان و مهره‌داران کوچک مانند موش، جوجه پرندگان، مارمولک، لاشه حیوانات و همچنین میوه‌ها تغذیه و در علفزار و بوته زارهای حاشیه جنگل‌ها، مناطق استپی و مزارع زیست می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :