19 دی: بانک یوکو هند در حال مذاکره با وارد کنندگان هندی برای گسترش تجارت با ایران در بخش‌های غیرنفتی با استفاده از مکانیسم روپیه- ریال است.

به گزارش رسانه‌های هند، ‌ای کی گویال رییس بانک یوکو هند گفت: ما در حال مذاکره با وارد کنندگان برای استفاده از این مکانیسم در تجارت غیرنفتی هستیم. این بخش‌ها می‌توانند محصولات کشاورزی مانند میوه‌های تازه باشند. 
وی تاکید کرد: بانک یوکو به دنبال فراهم کردن شرایط برای گسترش روابط تجاری هند و ایران است. 
با توجه به داده‌های دولت هند، ارزش واردات این کشور از ایران در سال ۲۰۱۸-۱۹ حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است. همچنین در مدت مشابه ارزش صادرات هند به ایران ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شده است. 
از جمله صادرات عمده ایران به هند در سال گذشته محصولاتی چون خشکبار و حبوبات از قبیل خرما، بادام، پسته، میوه خشک شده، میوه‌ها و محصولات کشاورزی از جمله کیوی، سیب و زعفران، مصالح ساختمانی نظیر گچ و سیمان، فرآورده‌های نفتی و روغنی نظیر قیرنفت و انواع روغن‌ها، محصولات شیمیایی متانول، آمونیاک، پلی‌استیرن، پلی‌اتیلن و تولوئن بوده اند
واردات عمده ایران از هند شامل برنج، چای، شکر و محصولات دارویی می‌شوند. 
۳۰ درصد از صادرات برنج باسماتی هند با مقصد ایران انجام می‌شود و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این محصول هند در جهان است. 
هند سالانه ۴ میلیون تن برنج به کشورهای مختلف صادر می‌کند که از این میان، ایران، عربستان سعودی، کویت، امارات، آمریکا و انگلیس بزرگ‌ترین مشتریان برنج باسماتی هند محسوب می‌شوند. 
داده‌های منتشر شده از سوی کمیته صنایع چای هند نشان داد که واردات چای ایران از هند در سال گذشته افزایش یافته و ایران با عبور از روسیه به بزرگ‌ترین خریدار چای هند در جهان تبدیل شده است. 
بر اساس داده‌های منتشر شده، ایران در سال گذشته حدود ۵۳. ۵ میلیون تن چای از هند وارد کرده است که این مقدار در مقایسه با سال ۲۰۱۸ یک افزایش ۷۴ درصدی را از خود نشان می‌دهد. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایلنا