19 دی: امارات متحده عربی بعد از هفت سال تصمیم گرفته بار دیگر سطح روابط خود با ایران را در عرصه سیاسی گسترش دهد و این روابط را به سطح سفیر ارتقا دهد؛ چنان که در همین راستا روز جمعه "۲۴ تیرماه" انور قرقاش، مشاور رئیس دولت امارات در امور دیپلماتیک در گفت‌وگویی رسانه ای خبر داد که ابوظبی به دنبال فرستادن سفیر به تهران و از سرگیری روابط با ایران است.
این دیپلمات ارشد اماراتی همچنین در این گفت‌وگو که همزمان با سفر جو بایدن به اراضی اشغالی و در آستانه برگزاری نشست جده در عربستان با حضور رییس جمهور آمریکا منتشر شده است، تصریح کرد: ابوظبی به دنبال ایجاد هیچ محوری علیه هیچ یک از کشورهای منطقه به ویژه ایران نیست.
این مقام اماراتی همچنین گفت: از هر طرحی که بدون هدف قرار دادن کشور ثالث از ما محافظت کند، استقبال می کنیم.
به گزارش ایسنا، در پی قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، امارات متحده عربی نیز به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران و تبعیت از برادر بزرگتر خود در حوزه کشورهای خلیج فارس (عربستان)، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرد.
 در این سال ها روابط ایران و امارات، دوران پر از فراز و نشیبی را طی کرده است چنان که گاهی رقابت ها و اختلافات موجود بین دو کشور به سمت خصومت سوق پیدا کرده ولی به نظر می رسد که در مدت اخیر مقامات دو کشور در تعاملات دیپلماتیک رسمی و غیررسمی خود تلاش کرده اند به رغم برخی از اختلافات از جمله ارتباط نزدیک موجود بین امارات و رژیم صهیونیستی و هشدار چندین باره ایران در مورد عواقب این موضوع، این روابط را مدیریت کنند و براساس اظهارات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آذرماه سال گذشته بعد از سفر به امارات، صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز کنند.
در دوسال اخیر مقامات تهران و امارات سعی کرده‌اند تلاش دو کشور برای مدیریت اختلافات و افزایش گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را بیشتر از گذشته در عرصه رسانه‌ای و دیپلماتیک نمود دهند، چنان که اخبار رسمی منتشر شده در مورد گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه دو کشور نیز افزایش یافته است و در همین راستا در ۴ ماه اخیر وزیران امور خارجه دو کشور تاکنون دوبار با یکدیگر به صورت تلفنی رایزنی و یک بار نیز در ابوظبی دیدار کرده‌اند و در جریان این گفت‌وگو مقامات اماراتی از سید ابراهیم رییسی برای سفر به امارات دعوت کردند.
در ۲۰ فروردین سال جاری وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با "شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات، فعال شدن کمیته‌های روابط دو جانبه در موضوعات مورد توافق و تبادل هیئت ها را در تقویت و بسط مناسبات دو جانبه موثر دانست.
امیر عبداللهیان همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای توسعه همه جانبه مناسبات بین دو کشور وجود ندارد.
پس از درگذشت" شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان "رییس دولت امارات، حسین امیر عبداللهیان در ۲۳ اردیبهشت ماه در پیامی به" شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات در گذشت رییس دولت امارات را تسلیت گفت و در ۲۶ اردیبهشت ماه برای شرکت در مراسم درگذشت رییس فقید امارات متحده عربی عازم ابوظبی شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به ابوظبی با «محمد بن زاید» رئیس جدید این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای تیم همراه وزیر امور خارجه در سفر به امارات در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به دیدار دو جانبه امیرعبداللهیان و محمد بن زاید، اظهار داشت: وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس جدید دولت امارات متحده عربی تاکید بر گشودن فصل تازه ای در روابط بین دو کشور داشت.
وی افزود: محمد بن زاید از این موضوع استقبال کرد و بیان داشت که امارات نیز تمام ظرفیت های خود را در جهت ارتقای روابط بین دو کشور به کار خواهد گرفت.
کریمی قدوسی افزود: سپس محمد بن زاید به وزیر امور خارجه دولت امارات دستور داد تا جلساتی با تیم سیاست خارجی ایران در رابطه با مسائل مختلف آغاز کند و همچنین تاکید داشت که اگر در موضوعاتی پیشرفتی مشاهده نشود به صورت مستقیم بر آن موضوع ورود پیدا خواهم کرد.
وی تاکید کرد: محمد بن زاید از دعوت رئیس جمهور کشورمان برای سفر به ایران استقبال و اعلام آمادگی کرد در اولین فرصت به ایران سفر کند.
وی همچنین گفت: همچنین در این دیدار بر حجم مبادلات دو کشور و ارتقای آن تاکید شد و بن زاید بیان کرد که می خواهد حجم مبادلات دو جانبه دو کشور به سطحی که در گذشته وجود داشت برسد و همچنین تاکید کرد اجازه نخواهد داد دیگر موانعی که باعث دوری ملت‌ها و دولت‌ها از هم می‌شود دوباره پدیدار شود.
کریمی قدوسی با بیان اینکه در دیدار دو ساعت وزیر امور خارجه با محمد بن زاید فضای مثبتی بر جلسه حاکم بود، گفت: برداشت بنده از دیدار آقای امیرعبداللهیان و محمد بن زاید بدین گونه است که به زودی شاهد آغاز مذاکرات و تعیین سفیر بین دو کشور باشیم.
امیر عبداللهیان نیز بعد از بازگشت از امارات در صفحه توییتر خود در مورد این سفر یک روزه نوشت:" صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد. به گرمی دست همسایگان خود را می فشاریم. گرمی روابط همسایگان، دشمنان منطقه را مایوس می سازد.
آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران نیز در همان ایام در پیام تبریک خود به شیخ محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس جدید دولت امارات، نوشت: امیدوارم سنگ بنای توسعه و پیشرفت روابط دو کشور که در زمان رئیس فقید این کشور بنیان نهاده شد، در راستای منافع دو کشور گسترش روز افزون یابد.
بر اساس این گزارش حدود یک ماه بعد و یک روز پس از ابراز نگرانی امارات متحده عربی نسبت به اهداف برنامه هسته‌ای تهران و اظهارات نماینده امارات متحده عربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این ارتباط، وزیران امور خارجه ایران و امارات در ۲۹ خردادماه ۱۴۰۱ به صورت تلفنی با یکدیگر در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به اولویت همسایگان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر افزایش دیدار و رایزنی‌های دوجانبه میان مقامات دو کشور تاکید و آن را زمینه ساز توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور ارزیابی کرد.
امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ امنیت و پیشرفت برای همسایگان و منطقه بوده و مداخله و حضور بیگانگان را مخل امنیت منطقه می داند.
امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی بار دیگر با اشاره به نگرانی های ایران در مورد رژیم صهیونیستی و احتمال استفاده اسراییل از خاک کشور امارات برای انجام اقدامات اطلاعاتی و امنیتی علیه ایران گفت: حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه موجب بی ثباتی و ناامنی و عامل ترور و خرابکاری در کل منطقه است.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط فی مابین، از رایزنی‌های منظم مقامات ایرانی و اماراتی استقبال کرد.
شیخ عبدالله در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد نگرانی‌های امنیتی ایران در ارتباط با روابط امارات و رژیم صهیونیست و سفرهای اخیر مقامات این رژیم به ابوظبی تاکید کرد: امارات متحده عربی به هیچ طرفی اجازه اقدامات مخرب از خاک خود علیه کشورهای همسایه امارات را نخواهد داد و امنیت همسایگان را همیشه مد نظر خواهد داشت.
امیرعبداللهیان در این رایزنی تلفنی از همتای اماراتی خود نیز برای سفر به تهران دعوت کرد، سفری که هنوز زمان انجام آن قطعی نشده است.
به گزارش ایسنا، همچنین اخیرا علی رضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه نیز در مصاحبه با اسپوتنیک در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و امارت گفت: ما در حوزه روابط با امارات در بخش اقتصادی و تجاری روابط کاملا رو به گسترشی داریم و حجم مبادلاتی ایران و امارات هم افزایش یافته است. علاوه بر آن، دیدارهای مختلفی هم در سطح وزرا داشته ایم و وزیر خارجه ایران برای تسلیت درگذشت شیخ خلیفه بن زائد به امارات رفت و در آنجا با شیخ محمد بن زائد دیدار طولانی داشتند و طرفین بر لزوم گسترش مناسبات تاکید کردند.
وی همچنین گفت: وزیر محیط زیست امارات نیز به تازگی با سفر به ایران در اجلاس محیط زیست ایران شرکت کرد و تفاهم نامه دوجانبه ای برای مبارزه با گرد و غبار میان طرفین ایرانی و اماراتی به امضا رسید. سفر های متقابلی بین ایران و امارات وجود دارد. ما ضمن اینکه نسبت به تهدید رژیم صهیونیستی در منطقه و نسبت به جمهوری اسلامی ایران هشدارهای لازم را می دهیم ولی فکر می کنیم که مناسبات ایران با امارات و سایر کشورهای منطقه بر مبنای سیاست همسایگی می تواند کاملا توسعه و گسترش یابد.
در حال حاضر حجم مراودات تجاری و بازرگانی ایران و امارات بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است و مقامات اقتصادی دو کشور و تجار بخش خصوصی ایران و امارت معتقد هستند که می توان این رقم را به ۳۰ میلیارد دلار افزایش داد و یکی از مولفه های موثر بر این موضوع را گسترش روابط دو کشور در حوزه سیاسی می دانند، در همین چارچوب گسترش روابط سیاسی ایران و امارت و برخی دیگر از کشورهای عرب منطقه غرب آسیا، با توجه به برگزاری ۵ دور مذاکره بین ایران و عربستان و تلاش تهران و ریاض برای انجام گفت‌وگوهای دیپلماتیک بعد از گفت‌وگوهای اطلاعاتی و امنیتی دو سال گذشته، تقریبا قابل پیش بینی است که البته این موضوع مخالفانی جدی نیز در سر راه خود دارد و برای جلوگیری از تحقق این موضوع دست به انجام اقدامات و کارشکنی هایی زده و خواهند زد.
بر اساس این گزارش امارات طی سال‌های اخیر روابط خود را با اسرائیل توسعه داده است و نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل ۱۹ خرداد سال جاری برای دومین بار در دوره اخیر به ابوظبی رفت. نفتالی بنت گفته بود که سفر او برای گفت‌وگو با حاکم امارات متحده عربی در باره «پنهان‌کاری ایران» و هماهنگی اقدامات کشورهای متحد در قبال ایران اهمیت داشته است،به نظر می رسد که علیرغم اراده دو کشور ایران و امارت برای گسترش روابط سیاسی دو کشور و  مدیریت اختلاف ها، تحرکات و اقدامات رژیم صهیونیستی برای پیشبرد سیاست ایران هراسی در بین کشورهای منطقه به خصوص حوزه همکاری خلیج فارس و تلاش های این رژیم و آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه ایران با حضور کشورهای منطقه به بهانه مقابله با توانمندی های موشکی و نظامی ایران و مقابله با نفوذ منطقه ای تهران از موانع جدی تحقق این موضوع است،مانعی که دو کشور برای مدیریت اثرات آن راه سخت و دشواری در پیش رو دارند.
  • نویسنده :
  • منبع :