19 دی: رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی با استناد به تاکید رئیس جمهور ایران که مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تاکید کرد: باید با همبستگی کامل با سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم.
«رجب طیب اردوغان» روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در مجموعه تاریخی سعدآباد به دیدار خود با همتای ایرانی خود اشاره کرد و گفت: ابتدا نشست دو جانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را هم با موفقیت برگزار کردیم و معتقد هستیم رایزنی‌ها باعث جهش در روابط ما می‌شود.
رئیس جمهور ترکیه چشم انداز آیت الله رئیسی را در روابط ایران با همسایگان بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: ما یک هدف یعنی رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را تعیین کردیم و متأسفانه به دلیل پاندمی کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش یافت و اکنون به حجم تجارت ۷ میلیارد دلار رسیدیم. باور دارم با عزم راسخ دو کشور می توانیم حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را رقم بزنیم.
اردوغان تاکید کرد: با گام برداشتن در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم. همانطور که می‌دانید به عنوان ترکیه در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدامات جهش گونه داشتیم و بر همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم.
رئیس جمهور ترکیه گفت: بر اساس تاکید رئیس جمهور ایران مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما آنها را که بلای هر دو کشور هستند در فهرست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم زیرا این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند، بنابراین ما باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم.
اردوغان اظهار داشت: امروز در کنار این نشست، نشست مهم دیگری را داریم و در چارچوب اجلاس سه جانبه آستانه همراه با رئیس‌جمهور روسیه موضوعات و تحولات اخیر منطقه را  ارزیابی می کنیم و این نشست ارزیابی مجدد روند آستانه و به نحوی احیای روند آستانه خواهد بود. من هم بار دیگر از تمامی وزیران دو کشور تشکر می‌کنم و از آنها خواهش می‌کنم همکاری‌ها و هماهنگی‌های مشترک میان خود را ادامه دهند.
اردوغان دوشنبه شب به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد و امروز سه شنبه آیین استقبال رسمی از رئیس جمهور ترکیه توسط همتای ایرانی خود، با نواختن سرود ملی دو کشور در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.
همچنین هفتمین اجلاس روند صلح آستانه سه شنبه شب با حضور رئیسان جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در سالن اجلاس سران برگزار می شود و در این نشست سه جانبه آیت الله رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم، از جمله علیه داعش و پ. ک. ک و بازگشت داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه‌هایشان گفت‌وگو می کنند.
اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روسی خود داشته باشد و پوتین هم با رئیس جمهور ایران دیدار و گفت و گو می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :