19 دی: سازمان هواشناسی در هشداری به کشاورزی از تداوم بارش‌های تابستانی و مونسونی در جنوب شرق، شمال و غرب کشور خبر داد و به مجموعه اقداماتی برای کاهش خسارت به محصولات کشاورزی توصیه کرد.
سازمان هواشناسی با صدور هشداری از رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت روز چهارشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس خبر داد.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس و فردا (یکشنبه) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان تحت تاثیر سامانه مورد اشاره است.
روز دوشنبه در شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، روز سه‌شنبه و چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس و جنوب یزد رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ خواهد داد.
سازمان هواشناسی اثر مخاطره فوق را خسارت به محصولات کشاورزی اعلام و بازکردن خروجی کرت‌های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزرعه، تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده (ارقام زودرس) قبل از شروع بارندگی، کاهش غذادهی استخرهای پرورشی به نصف نرمال با توجه به ابری بودن و بارندگی، عدم آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل وقوع بارندگی، زهکشی و پاک‌سازی مسیر آبیاری باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها توصیه کرد.
عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها به‌ویژه در مزارع گندم استان اردبیل و مرکبات استان‌های شمالی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.
  • نویسنده :
  • منبع :