سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۷۷ مورخه اول مردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «قرار نبود مردم در فشار اقتصادی نباشند» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

وضعیت گرانی و تورم به حدی نارضایتی مردم را از وضعیت حکمرانی در کشور بالا برده است که صدای آیت الله جنتی را هم در آورده است. ایشان با بیان اینکه گرانی مردم را رنج می‌دهد اظهار امیدواری کرد که نتایج برنامه‌های مسئولان در سفره مردم مشاهده شود.
اغلب کارشناسان و اقتصاددانان دلسوز کشور قبل از ارائه لایحه بودجه و اقدام به حذف ارز ترجیحی به دولت هشدار داده بودند که حذف ارز ترجیحی با توجه به اثرگذاری که کالاهای اساسی در بیشتر کالاهای مصرفی دارند، موجب افزایش گسترده گرانی در کشور خواهد شد و روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر و زندگی را به مردم به‌ویژه محرومین و مستضعفین سخت خواهد کرد و حتی در زمینه دارو می‌تواند جان آنها را به خطر بیندازد.
 ولی مسئولان کشور با بیان اینکه تمهیداتی اندیشیده‌اند که تنها دو قلم کالا گران خواهد شد و کاری کرده‌اند که نان و دارو گران نشوند، هشدارهای دلسوزان را جدی نگرفتند. امروز که تنها چند ماه از اجرای طرح‌های اقتصادی دولت می‌گذرد به تعبیر یکی از ائمه جمعه چهار قلم که نه بیش از ۴ هزار قلم کالا گران شده است و رنج مردم به تعبیر آیت الله جنتی افزایش پیدا کرده است از طرف دیگر قرار نبود اجرای طرح‌های اقتصادی دولت گشایشی در سفره مردم ایجاد کند، سیصد هزار تومان یارانه را برای این به بخشی از مردم دادند که با اجرای این طرح مردم در فشار شدیدی قرار خواهند گرفت.
دولت در میان این همه اجناس مورد نیاز مردم فقط دو قلم را از گرانی استثنا کرد یکی نان و دیگری دارو بود. قیمت نان آزاد که سر به فلک کشید. نان سهمیه‌ای هم هرچند فرق نکرد ولی وزن آن خیلی کم شد که تفاوتی با گرانی ندارد. در رابطه با دارو هم صحبت‌های دو تن از نمایندگان مجلس گویای همه چیز است. پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این چه جراحی اقتصادی است که قیمت دارو ۷ برابر می‌شود محسن بندی هم افزود: وزارت بهداشت ادعا می‌کند دارو گران نشده است ولی بیماران تاوان این گرانی را با مال و جان خود می‌دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :