19 دی: یک متخصص بیماریهای عفونی گفت: افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا تا 15 روز بعد از بهبودی کامل علائم نباید واکسن تزریق کنند.
دکتر علیرضا جانبخش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز موج هفتم کرونا در کشور گفت: متاسفانه در چند روز اخیر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان و بستری های کرونا هستیم که نشان از آغاز موج هفتم این بیماری دارد.
وی افزود: در این شرایط یکی از راه های مهم پیشگیری در کنار استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، تزریق دز یادآور واکسن کرونا است و درهمین راستا توصیه می شود تمام افرادی که از قبل واکسن زده اند نسبت به تزریق دزهای سوم و چهارم اقدام کنند.
جانبخش گفت: در این بین افرادی که علائم مشکوک به کرونا داشته و یا ابتلای آنها تشخیص داده شده، باید فعلا از تزریق واکسن خودداری کنند.
وی افزود: تزریق واکسن در این شرایط خطری برای آنها ندارد، چرا که واکسن ویروس زنده نیست، اما انجام این کار موجب بی اثر شدن واکسن می شود.
جانبخش خاطرنشان کرد: زمانی که افراد مبتلا به کرونا هستند تزریق واکسن نمی تواند ایمنی که باید در بدن آنها ایجاد کند، بنابراین اثربخشی لازم را ندارد و در همین راستا توصیه می شود مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا از تزریق واکسن خودداری کنند.
وی با بیان اینکه این افراد باید 15 روز بعد از بهبودی کامل علائم خود نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، افزود: این مدت برای تمام دزها (اول، دوم، سوم و چهارم) و نیز برای انواع واکسن (سینوفارم، برکت و ...) توصیه می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :