19 دی: رئیس اتحادیه بارفروشان اظهار داشت: بیش از 30 درصد افت خرید میوه در هفته‌های گذشته را تجربه کردیم. از سوی دیگر عراق نیز اعلام کرده است که دیگر خواهان گوجه فرنگی، خیار، بادنجان، خربزه، طالبی، گرمک و هندوانه ایران نیست.
مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 20 ساله، توسعه باغات به‌عنوان یک ضرورت دیده شده است، گفت: در 30 سال اخیر سیاست توسعه باغات را در حالی دنبال کردیم که برای فروش و مصرف محصولات باغی تولید شده در بازار داخلی و خارجی فکری نداشتیم.
وی با اشاره به بالا بودن میزان تولید محصولات باغی در 3 دهه‌ گذشته، خاطر نشان کرد: عمر بیشتر باغات در ایران از 30 سال گذشته است و این سخن به این معناست که باغات به یک پایداری اقتصادی رسیده‌اند از این‌رو بیش از نیاز داخلی محصولات باغی تولید و فرصت صادرات آنها وجود دارد این در حالیست که برای توسعه صادرات این محصولات برنامه‌ای تدوین نشده است.
شادلو با بیان اینکه محصولات باغی در بازار کشورهای پیرامونی جای خود را پیدا کرده‌اند، افزود: مازاد تولید محصولات باغی بیش از نیاز کشورهای هدف صادراتی است و باید به‌دنبال بازارهای بیشتری باشیم و در این راستا معاونت اقتصادی وزارت خارجه بسیار راهگشا است.
عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با اشاره به نزدیکی فصل برداشت خرما، گفت: میزان تولید خرما در سال جاری قابل توجه است و اگر برای صادرات آن تمهیداتی اندیشیده نشود تولید در دست باغداران خواهد ماند.
وی با بیان اینکه مازاد تولید لیموترش در استان‌های جنوبی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، افزود: بیماری جاروک لیمو ترش باعث شد 15 سال پیش لیمو ترش کیلویی 20 هزار تومان وارد کشور شود. در حال حاضر این آفت دیگر در باغات لیمو ترش وجود ندارد اما از سوی دیگر لیمو در بازار داخلی خریدار ندارد و این محصول را کیلویی 8 هزار تومان از کشاورزان خریداری نمی‌کنند.
این فعال اقتصادی بااشاره به نبود بازار برای محصول لیمو ترش، تصریح کرد: کشاورزان در بازه زمانی برداشت نباید دغدغه بازار وفروش محصولات را داشته باشد اما همواره با این چالش درگیرند. دولت با خرید توافقی در غالب اتحادیه تعاونی روستای ورود کرده است اما این خریدها مسکن است و نمی‌تواند راهگشا باشد.
به گفته شادلو؛ فصل برداشت لیموترش در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر آغاز شده است این در حالیست که عمده لیمو تولید شده در فارس و کرمان تولید می‌شود که در ماه آینده در بازار عرضه خواهد شد و این سخن به معنای مازاد بیشتر این محصول در بازار داخلی.
وی با بیان اینکه کاهش جمع‌ها خانوادگی و توان خرید مصرف‌کنندگان باعث ریزش میزان مصرف داخلی شده است، افزود: شرایط صادرات مشخص و شفاف نیست که بتوان قیمت فروش محصولات را با قیمت بازارهای کشورهای هدف تنظیم کرد. بازرگان کشورهای هدف با کمترین قیمت محصولات باغی را از کشاورزان خریداری و با نرخ‌های بالاتر در بازار خود عرضه می‌کنند؛ به عنوان مثال هندوانه را کیلویی 3 هزار تومان خریداری می‌کنند این در حالیست که در کشورهای خود کیلویی 40 هزار تومان می‌فروشند.
افت 20 درصدی قیمت میوه و تره‌بار
همچنین در این رابطه مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این که شنبه 1 مرداد حدود 17 هزار تن بار وارد میدان اصلی میوه و تره‌بار شد، گفت: 2 هزار تن از بار میوه و تره‌بار در میدان اصلی ماند این در حالیست که شاهد افت 20 درصدی قیمت انواع میوه و تره‌بار بودیم.
وی با اشاره به افت قیمت 10 تا 15 درصدی قیمت سیب‌زمینی و پیاز، خاطر نشان کرد: سیب‌زمینی کیلویی 10 تا 13 هزار تومان و پیاز کیلویی 5 تا 7 هزار تومان بفروش رسید.
این فعال صنفی تولید زیاد، گرمای هوا و کاهش قدرت خرید مردم را به‌عنوان دلایل مازاد میوه و تره‌بار در بازار معرفی کرد و افزود: بیش از 30 درصد افت خرید میوه در هفته‌های گذشته را تجربه کردیم از سوی دیگر عراق نیز اعلام کرده است که دیگر خواهان گوجه فرنگی، خیار، بادنجان، خربزه، طالبی، گرمک، هندوانه ایران نیست.
به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان؛ الگوی کشت در ایران جدی گرفته نشده است و تا زمانی‌که برنامه‌ای برای میزان تولید و خرید تضمینی نداشته باشیم همواره با این مشکلات درگیر هستیم؛ متولی تدوین الگوی کشت وزارت کشاورزی است که متاسفانه در این زمینه تلاشی انجام نمی‌دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانه‌دارهای رب از خرید گوجه فرنگی امتناع می‌کنند؟ گفت: قیمت گوجه ریزش کرده است و به کیلویی 5 هزار 100 تومان رسیده است و چندین کارخانه امروز از میدان گوجه در حجم قابل توجه خریداری کردند زمانی که قیمت گوجه به کیلویی 10 تا 15 هزار تومان رسید خرید گوجه محدود شده بود.
دارایی نژاد با اشاره به افزایش 100 تا 200 درصدی هزینه‌های کشاورزی، خاطر نشان کرد: هزینه کرایه حمل و نقل، کارگری، بسته‌بندی، کاغذ کرافت بالا رفته است و پیش‌بینی می‌شود با کاهش فروش در ماه رمضان بسیاری از کشاورزان متضرر شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :