19 دی: سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به تازگی ۲ گونه پرنده جدید در تالاب گندمان این استان مشاهده و ثبت شده است، گفت: با ثبت این‌ گونه‌ها، تعداد پرندگان به ثبت رسیده در چهارمحال و بختیاری به ۲۹۸ گونه رسید.
به گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، سعید یوسف‌پور افزود: گونه‌های جدید مشاهده شده شامل سلیم طلایی اروپایی و سلیم خاکستری هستند.
وی با بیان اینکه سلیم طلایی اروپایی با نام علمی Pluvialis apricaria و سلیم خاکستری با نام علمی Pluvialis squatarola توسط محیط‌بان روح‌الله عسگری و در تالاب گندمان مشاهده و ثبت شدند، تصریح کرد: تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن از مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌روند.
یوسف‌پور یادآور شد: علاقه‌مندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از تارنماهای اینترنتی، نرم‌افزارهای پرنده‌نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کرده و با رجوع به پایگاه اینترنتی کمیته ثبت پرندگان ایران، مشاهده این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور گونه‌ها در مناطق مختلف کشور مستندسازی شود.
به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱.۶۳ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.
پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری از جمله مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شوند.

  • نویسنده :
  • منبع :