19 دی: دبیر قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: ابتلا به کرونا در موج هفتم در کشور و استان، بیشتر به صورت خانوادگی و خوشه‌ای است و در کمتر از ۲ روز، همه افراد خانواده یا یک جمع مبتلا می‌شوند.
دکتر سیدجلیل موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: البته در گروهی از افراد خانواده به ویژه کودکان، امکان دارد که علامت‌ها ظهور و بروزی نداشته باشند.
وی اضافه کرد: در موج هفتم کرونا شاهد افزایش سرعت انتشار بیماری هستیم و سویه غالب نیز همان اومیکرون است.
وی اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۱۵ درصد بیماران با علامت حاد بوده و نیاز به بستری دارند که البته این رقم در صورت ابتلای افراد بیشتر به کرونا، روز به روز افزایش می‌یابد.
متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: اکثر بستری‌ها به ویژه فوتی‌ها جزء افرادی هستند که واکسن دریافت نکرده یا روند واکسیناسیون آنان ناقص بوده است.
دکتر موسوی گفت: البته بسیاری از این افراد نیز یکی از چند بیماری زمینه‌ای را دارا هستند که در راس آن‌ها، دیابت و فشار خون بالا قرار دارد.
وی در خصوص علائم کرونا در موج هفتم، درد، سوزش و خارش گلو، سردرد، سرفه خشک یا با خلط خونی و آبریزش بینی را از علائم مهم دانست و افزود: گرفتگی و خشونت صدا، ضعف و بی حالی و خستگی، عطسه، درد عضلانی، سرگیجه، تورم غدد لنفاوی گردن، التهاب چشم، تغییر بویایی، درد در ناحیه قفسه سینه، تب، تنگی نفس، گوش درد و گرفتگی گوش، از دست دادن حس بویایی و در برخی موارد چشایی، انسداد بینی، گیجی و خواب آلودگی از جمله دیگر علائم هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :