19 دی: روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» پاکستان از طرح دولت این کشور برای خرید گاز مایع(LPG) از جمهوری اسلامی ایران با ارز ملی (روپیه) خبر داد و نوشت که این موضوع در جریان نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد مورد بحث قرار خواهد گرفت.
بیزینس ریکوردر امروز به نقل از منابع آگاه در وزارت بازرگانی پاکستان افزود که دولت درحال تدوین برنامه‌ای است که براساس آن بتواند با پول ملی از ایران گاز ال پی جی وارد کند.  
در این گزارش آمده است: بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواسط ماه آینده (اوت) به میزبانی اسلام‌آباد برگزار خواهد شد و موضوع تجارت گاز با ارز محلی از سوی تهران در دست بررسی است.  
این روزنامه پاکستانی افزود: همچنین موضوعات خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، پروژه‌های مشترک شرکت گاز و پالایشگاه ملی نفت این کشور، مسائل مربوط به طرح‌های برق و همکاری با شرکت ایرانی توانیر، ارتقای تجارت تهاتر و مکانیزم پرداخت نیز در جریان نشست آتی مقامات ایران و پاکستان مورد بحث قرار خواهند گرفت.  
منابع آگاه وزارت بازرگانی به بیزینس ریکوردر گفتند: تهران و اسلام‌آباد بر تعهد خود نسبت به حل زودهنگام پروژه گاز تحت قرارداد خرید و فروش گاز (GSPA) تاکید و با اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص موافقت کردند.  
این روزنامه افزود که اداره نفت پاکستان اعلام کرد که دولت اسلام‌آباد متعهد به اجرای پروژه انتقال گاز از ایران است.  
آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواخر فروردین ۱۳۹۶ به میزبانی تهران برگزار شد و اکنون اسلام‌آباد میزبان دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی خواهد بود.  
پیش‌تر وزیر امور دارایی پاکستان با تاکید بر اهمیت ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران، گفت: اسلام‌آباد در تلاش برای رفع موانع در مسیر مناسبات تجاری به ویژه یافتن راه حل جایگزین برای روابط بانکی با تهران است.  
ضرب الاجل اجرای قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، دیماه ۱۳۹۳ تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از فرا رسیدن این ضرب الاجل، با صرف هزینه‌ای معادل دو میلیارد دلار به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز مشترک با پاکستان احداث کرد. طبق قرارداد، طرف پاکستانی موظف به پرداخت جریمه تاخیر در اجرای تعهدات است اما جمهوری اسلامی ایران براساس حسن همجواری و همسایگی، تا کنون جریمه‌ای دریافت نکرده است. با این وجود پاکستان هزینه‌های هنگفتی را برای تامین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور از راه‌های مختلف از جمله وارد کردن گاز مایع از قطر صرف کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :