19 دی: در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر استفاده نیم بهاء افراد دارای معلولیت­‌های شدید و خیلی شدید از سامانه­‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از پیش‌­بینی منبع مالی تحقق این حمایت خبر داد.
به گفته رضا عوض‌­پور، منابع مالی تحقق حکم تردد نیم بهاء افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید با شرکت­‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی، از محل هدفمندی یارانه‌­ها در بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش­‌بینی شده است. منبع مالی این حمایت از محل افزایش ۱۰ درصد عوارض آزادراه­‌های کشور پس از دوره مشارکت بهره‌­برداری، تا سقف یک هزار میلیارد ریال به شکل ماهانه برای جبران تفاوت بهای کامل تردد افراد با شرکت­‌ها حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی با ۵۰ درصد بهای دریافتی از افراد معلول مشمول، به شرکت‌­های مذکور تخصیص می‌­یابد؛ این تخصیص در ردیف هزینه‌­ای ذیل جدول ۹ بودجه سال ۱۴۰۱ قابل تأمین است.
اجرای این حکم قانون حمایت از حقوق معلولان که به طور مستمر از سوی افراد معلول پیگیری می­‌شود، عملا تاکنون جامه عمل به خود نپوشیده بود؛ البته به جز تردد نیم بهاء افراد مشمول با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران. دلیل این امر ۲ مشکل عمده بود؛ نخست، انجام عمده ترددهای ریلی، هوایی و دریایی توسط شرکت‌­های عمومی و خصوصی که ارائه این خدمت را منوط به دریافت تفاوت بهای پرداختی از سوی افراد معلول با بهای تمام شده خدمت از سوی دولت می­‌کردند و مشکل دوم، عدم تخصیص بودجه لازم از سوی دولت در سال‌­های اخیر بود.
خوشبختانه با پیش­‌بینی منبع مالی برای این حکم از طریق اجرای بند «خ» تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱، راه برای اجرای مستمر این حکم هموار می‌­شود.
ارائه این خدمت به افراد معلول شدید و خیلی شدید به دلیل عدم دسترسی این افراد به ناوگان­ حمل و نقل اتوبوسی کشور، به دلیل عدم دسترس‌­پذیری این ناوگان برای افراد معلول شدید و خیلی شدید به ویژه افراد دارای صندلی چرخدار است.
شرکت‌­های حمل و نقل ریلی و هوایی پیش تر در جلسه ای در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تعهد داده بودند از ۱۵ تیر به بعد اقدام به ارائه تسهیلات نیم بهاء تردد به افراد معلول شدید و خیلی شدید کنند که اکنون با پیش‌­بینی منبع مالی این امر، قاعدتاً باید شاهد رفع بزرگ­ترین مانع ارائه این خدمت به شهروندان معلول باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :