19 دی: سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش ضمن اشاره به احتمال باردار شدن «ایران» - یوزپلنگ ماده پارک ملی توران- در فصل جفت‌گیری امسال از وضعیت نسبتا پایدار «پیروز» - توله یوز- در سه ماهگی خبر داد البته تا شش ماهگی نیازمند توجه ویژه است.
غلامرضا ابدالی در گفت‌و گو با ایسنا به وضعیت باروری «ایران» - یوزپلنگ ایرانی ماده - اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به مشورت انجام شده با دامپزشکان - «ایران» در فصل جفت‌گیری امسال می‌تواند دوباره باردار شود. اگر جفت‌گیری صورت بگیرد، هیچ مشکلی برای بارداری ندارد. بنابر گفته دامپزشکان حتی می‌تواند در مراحل بعدی بدون سزارین زایمان کند. به همین دلیل در شرایط فعلی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا «ایران» دوباره باردار شود.
وی افزود: با وجود تلف شدن دو توله یوز اول ما یک تجربه و دستاورد بسیار خوبی از زایمان قبلی برای اولین بار و در شرایط اضطراری به دست آورده‌ایم. امیدواریم این زایمان دوباره تکرار شود تا بتوانیم از تجربه‌های گذشته‌مان استفاده کنیم و موفق‌تر نیز عمل کنیم.
سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، با اشاره به وضعیت تغذیه «پیروز» گفت: این توله یوز در روز پنج وعده و در هر وعده ۵۰ گرم گوشت مخلوط از فیله مرغ، گوساله و بعضی از دیگر گوشت‌ها را مصرف می‌کند اما عمده این ۲۵۰ گرم مصرف گوشت روزانه از ترکیب فیله مرغ و گوساله است.
ابدالی خاطرنشان کرد: دو نفر به صورت ۲۴ ساعته از «پیروز» در فضای بسته‌ای نگهداری می‌کنند.
وی به آماده‌سازی سایت فضای باز در پارک پردیسان اشاره کرد و توضیح داد: برای آشنایی «پیروز» با نور آفتاب و هوای فضای باز در حال آماده‌سازی سایتی در پارک پردیسان هستیم تا شش ماهگی در این سایت رشد کند سپس او را مهر یا اوایل آبان ماه به زیستگاه اصلی خود یعنی سایت توران در سمنان منتقل کنیم.
ابدالی به سن و وزن «پیروز» اشاره و اظهار کرد: در حال‌ حاضر حدودا ۹۳ روزه است. وزن او به حدود دو کیلوگرم رسیده است که وزن ایده‌آل و خوبی نیست اما به نسبت گذشته بسیار وزن‌گیری مناسبی داشته‌است.
سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش درباره میزان پایداری وضعیت «پیروز» تاکید کرد: هیچ تضمینی از پایدار شدن وضع «پیروز» در حال‌ حاضروجود ندارد.در شرایط سختی سزارین «ایران» انجام شد و توله یوزها متولد شدند. از آن زمان تا کنون سازمان حفاظت محیط زیست از هیچ تلاشی برای حفظ و نگهداری توله یوزها دریغ نکرده‌ است. نگهداری از «پیروز» دستاوردی است که مردم روی آن حساس هستند و مطالبه‌گری نیز دارند، به همین دلیل تمام کوشش خود را برای حفظ «پیروز» تا پایدار شدن شرایط او می‌کنیم.
وی افزود: «پیروز» در حال‌ حاضر وضعیت خوبی دارد اما برای رسیدن به شرایط پایدار و ایده‌آل باید به محیط باز منتقل شود. حدود دو ماه دیگر در زمان پنج تا شش ماهگی او به شرایط پایداری می‌رسد و تا آن زمان از هر لحاظ مراقب این توله یوز هستیم.
 سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش درباره به مهارت‌های توله یوز سوم گفت: مهارت‌های ساده و ابتدایی مانند غذا خوردن و آب خوردن را آموزش دیده و یاد گرفته است. در حال حاضر با استفاده از عروسک‌ها به او آموزش‌های دیگری را می‌دهند و کمی بازیگوش نیز شده‌ است.
ابدالی در پایان تاکید کرد: مردم مطمئن باشند ما کوتاهی در نگهداری از «پیروز» نکرده‌ایم، نخواهیم کرد و با تمام توان پیگیر پایدار شدن وضعیت جسمانی و سلامتی او هستیم.

  • نویسنده :
  • منبع :