19 دی: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد که براساس قانون خدمت وظیفه عمومی، ارائه تسهیلات بانکی از جمله وام فرزندآوری به متقاضیان ذکور مشروط به استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی آن‌هاست.
در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: «در خصوص ابلاغ جز (۲) بند الف تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به آگاهی می‌رساند، حسب بند ب مفاد ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی مقرر شده است «دریافت هرگونه وام و کمک‌های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی وابسته به دولت و نهاد قانونی مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان در سازمان وظیفه عمومی است. 
همچنین، بانک‌های عامل موظفند پیش از ارائه هرگونه تسهیلات بانکی از طریق وب‌سرویس تعاملی آن بانک با شبکه پیام الکترونیک دولت (سباد) نسبت به استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی متقاضیان ذکور اخذ تسهیلات، اقدام کنند.
بر این اساس، صرفا اشخاص ذکوری که پاسخ استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی آنها در وب سرویس فوق «مجاز» باشد، امکان استفاده از تسهیلات بانکی از جمله تسهیلات قرض الحسنه فرزند را دارا خواهند بود و اشخاصی که پاسخ استعلام وضعیت نظام وظیفه عمومی آنها در وب سرویس مذکور «غیر مجاز» اعلام شده امکان استفاده از تسهیلات مذکور را نخواهند داشت».
طبق این گزارش، پدران فرزندان متولد تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت نام در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند که پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.
مبلغ این تسهیلات به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان و به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان است.
دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب ۳۶، ۴۸، ۶۰، ۷۲ و ۸۴ ماهه است و با توجه به تنفس ۶ ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، سررسید اولین قسط ۶ ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد است.
در این زمینه، متقاضیان وام فرزندآوری پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه باید با همراه داشتن مدارکی چون اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سامانه پس از انجام ثبت‌نام با گذشت ۱۲ روز کاری، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
البته، با ابلاغ این بخشنامه بانک مرکزی، پدران برای دریافت وام فرزند علاوه بر مدارک اعلام شده باید وضعیت مشمولیت آن‌ها در نظام وظیفه استعلام و در صورت مجاز بودن می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :