19 دی: رییس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعلام کرد: سالانه شاهد مرگ ۴۲۰۰ نفر در کشور بر اثر پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن هستیم.
دکتر افشین استوار در نشست کارشناسان برنامه‌های عضلانی، اسکلتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان این که سالانه ۱۷۰ هزار مورد شکستگی بر اثر پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد، گفت: از هر دو خانم و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند که بیماری بسیار شدیدی تلقی می‌شود. 
وی افزود: ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد از این شکستگی‌ها مربوط به شکستگی لگن است که باعث مرگ افراد می‌شود و ۸۰ درصد افرادی که لگن‌شان می‌شکند و زنده می‌مانند نیز به حالت اولیه بازنمی‌گردند و برای راه رفتن به عصا و کمک دیگران نیاز پیدا می‌کنند.
مدیرکل سابق دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام این که متاسفانه ۱۶۰ زن و ۱۴۰ مرد از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، شکستگی لگن را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: شکستگی لگن از بروز تمام سرطان‌های مختص بانوان یعنی سرطان‌های رحم، تخمدان و پستان در کشور بیشتر است. 
وی افزود: متاسفانه این بیماری به اندازه‌ اهمیتی که دارد توجه‌ها را به خود جلب نکرده در حالی که بار اقتصادی آن با سکته‌های قلبی و مغری برابری می‌کند. بار این بیماری در ایران سالانه ۷ هزار میلیارد تومان است.
رییس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: پوکی استخوان در دو سوم افراد با ریسک بالا به موقع تشخیص داده نمی‌شود و اولین علامت این بیماری در آنان با شکستگی ظاهر می‌شود.
وی تصریح کرد: درمان و داروهای این بیماری در دسترس است ولی برای ۷۰ درصد افراد درمان شروع نمی‌شود. در واقع ۸۷ درصد زنان درمان‌شان را ادامه نمی‌دهند. درمان بیماری طولانی است و باید حداقل سه سال زمان صرف آن کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. 
بنابر اعلام وبدا، استوار با بیان این که کیفیت خدمت به بیماران پوکی استخوان در کشور به دلیل ناآگاهی، درمان گران و هزینه‌های درمان و مراقبت چالش جدی دارد، گفت: آگاهی کافی در جامعه نسبت به پوکی استخوان و تبعات آن وجود ندارد و تعداد دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور کم است و ۵۰ درصد از همین تعداد نیز در تهران قرار دارد. دو سوم مراکز استان‌ها فاقد این دستگاه هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :