19 دی: سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور و خیزش گرد و خاک در ۱۳ استان هشدار داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ خبر داد.
این مخاطرات روز شنبه (۱۵ مردادماه ) در اردبیل، گیلان و مازندران، روز یک‌شنبه (۱۶ مردادماه) در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و روز دوشنبه (۱۷ مردادماه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال اردبیل و شمال آذربایجان شرقی مورد انتظار است.
بر اثر این مخاطرات جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو و دام‌ها در ارتفاعات، تسریع در برداشت مزارع برنج، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران را توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ هشدار داد.
این مخاطرات در روز شنبه (۱۵ مردادماه) در گلستان، شمال خراسان شمالی، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب و جنوب اصفهان و شمال شرق خوزستان، در روز یکشنبه (۱۶ مردادماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، غرب و جنوب اصفهان، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و ارتفاعات سمنان و در روز دوشنبه ( ۱۷ مردادماه) در آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شرق همدان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، نیمه غربی اصفهان، شمال سمنان و شمال و شرق خوزستان مورد انتظار است.
در این شرایط جوی احتمال وقوع صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز پیش‌بینی می‌شود.
به گفته سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی لازم است احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات در دستور کار قرار گیرد.
سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت خبر داد.
این مخاطرات روز جمعه (۱۴ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، نوار غربی کرمانشاه و ایلام و خوزستان، روز شنبه ( ۱۵ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، جنوب آذربایجان غربی، روز یکشنبه (۱۶ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، خوزستان و در روز دوشنبه (۱۶ مردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شرق اصفهان، شمال یزد پیش بینی می‌شود.
بر اثر این مخاطرات احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار وجود دارد.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی عدم حضور افراد در فضای باز، به‌ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :