19 دی: خانواده‌های افغان با پافشاری دولت موقت طالبان در باز نکردن دبیرستان‌های دخترانه در این کشور، با تشکیل مدارس مخفی و زیرزمینی در خانه‌های خود از بی‌سواد ماندن دخترانشان جلوگیری می‌کنند.
به گزارش یورونیوز: به گفته برخی از دخترانی که در مدرسه‌های مخفی مشغول به تحصیل هستند، آن‌ها کتاب‌هایشان را در آشپزخانه پنهان می‌کنند، زیرا مردان افغان در آنجا کاری ندارند.
صدها هزار دختر افغان از یک سال پیش و با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان از تحصیل در مدرسه‌ها محروم شده‌اند، اما عطش آن‌ها برای یادگیری کم نشده است.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که از یکی از این مدرسه‌ها مخفی بازدید کرده‌اند، گفتند که دانش‌آموزان دختر با معلم زن خود درباره آزادی بیان بحث می‌کردند.
این گروه از دختران برای رسیدن به کلاس‌های زیرزمینی مسیرهای مختلفی را در نظر می‌گیرند تا از جلب توجه نیروهای طالبان جلوگیری کنند.
برای نمونه، اگر یک شبه‌نظامی طالبان از دخترها در مورد مقصدشات سؤال کند، آن‌ها می‌گویند که در یک کارگاه خیاطی ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که کتاب‌های مدرسه خود را در کیسه‌های خرید یا زیر چادر خود پنهان کرده‌اند.
از آنجا که اینگونه مدرسه رفتن به ریسک و شهامت نیاز دارد برخی از دختران افغان تحصیل را رها کرده‌اند.
اگرچه علمای دینی در افغانستان بر این نظرند که در اسلام هیچ دلیلی برای محروم کردن دختران از تحصیل وجود ندارد اما طالبان براساس قرائت سختگیرانه خود از دین، اجازه بازگشت آن‌ها را به مدرسه‌ها نمی‌دهد.
به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی، موضوع تحصیل دختران افغان به اختلاف‌ها میان طالبان دامن زده است، زیرا گروهی از آن‌ها مخالف این سختگیری‌ها هستند.
پیشتر طالبان اعلام کرده بود که دبیرستان‌های دخترانه پس از تدوین دروس بر اساس «احکام اسلامی» بازگشایی می‌شوند.
وزارت معارف طالبان: مکتب‌های دختران به علت محدودیت‌های فرهنگی بسته هستند
اینک نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف دولت موقت طالبان بر این نظر است که علت بسته ماندن «مکتب‌های دختران»، محدودیت‌های فرهنگی در این کشور است.
او گفت: «مردم با تعلیم دختران نه بلکه با بیرون شدن دختران‌شان از خانه حساسیت دارند و فرهنگ افغانان در این قسمت سخت حساس است و به شما بهتر معلوم است که امارت اسلامی کوشش می‌کند که با مردم به یک موافقه برسد و این پروسه بخیر آغاز گردد.»
سرپرست وزارت معارف دولت طالبان در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که مدرسه‌های دخترانه ابتدایی باز هستند و دختران دانشجو هم با وجود سختگیری‌ها می‌توانند به دانشگاه‌ها بروند.
البته باید توجه داشت که دختران بدون داشتن گواهی پایان دوره متوسطه نمی‌توانند در امتحانات ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. از همین رو دانشجویان دختری که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند آخرین گروه از دخترانی هستند که توانسته‌اند به تحصیلات تکمیلی خود ادامه دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :