همزمان شدن روز خبرنگار با روز عاشورا آن هم در شرایطی که فضای رسانه‌ای به ویژه جامعه خبرنگاری کشور گرفتار ناملایمات، دخالت‌ها و بعضاً آلودگی‌هایی شده است، می‌تواند تلنگری باشد بر اینکه خبرنگاران ما مروری دوباره داشته باشند بر آن گونه که باید باشند.
به طور قطع راز و رمز ماندگاری عاشورا با همه جزئیات آن مدیون حضرت زینب سلام الله علیها بزرگ پیام رسان عاشورا و همه روایتگران صادقی است که رسالت خبرنگاری این واقعه عظیم را به دوش کشیدند تا هر روز عاشورا زنده‌تر از دیروز الهام بخش بشریت باشد.
بیان دقیق و درست وقایع، مطالبه‌گری و افشاگری بی‌تردید سه رکن اساسی رسالت یک خبرنگار واقعی است. رسالتی که در فرهنگ عاشورا و رسالت حضرت زینب سلام الله علیها برای زنده نگه داشتن قیام سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تبلور یافته است. در یک جمله خبرنگاری امروز یک خبرنگار واقعی است که زینب عاشورای زمان خودش باشد
البته باید اذعان کرد امروز کار خبرنگاری با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های بسیاری روبرو شده است. اصحاب زر و زور و تزویر بر فضای رسانه‌ای کشور خیمه انداخته‌اند. بعضاً جای ظلم و عدالت، راست و دروغ، واقعیت و تخیل را با هزاران ترفند و رنگ آمیزی عوض کرده‌اند. کسانی که پای در این وادی نهاده‌اند، اگر بکوشند آلت دست اصحاب زر و زور و تزویر نشوند و خبرنگار صادق امروز خود باشند، کار سخت ولی درعین حال مقدسی در پیش دارند
به مناسبت روز خبرنگار همواره شاهد جملات و رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری بوده‌ایم ولی در این میان سخنان امام جمعه اردبیل از نوع دیگر و شایسته ارج گزاری است. آیت الله عاملی ضمن گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار گفت: نگاشتن خبر برای انعکاس واقعیت‌ها و فراهم کردن زمینه نعمت بزرگ آگاهی برای انسان‌ها یک امر قدسی است و از انعکاس واقعیت‌ها همه باید خوشحال باشند.
وی با بیان اینکه فرار و ترس از واقعیت یا ترس از انعکاس واقعیت اصلی‌ترین مانع پیشرفت است، اظهار کرد: خبرنگاران چشمان بیدار ملت‌ها و بزرگ امانتداران واقعیت‌ها و نترس‌ترین دیده‌بانان جامعه هستند.
آیت‌الله عاملی افزود: حکومت‌های استبدادی که در سایه غفلت ملت به حیات استبدادی خود ادامه می‌دهند همیشه با خبرنگاران امین و صادق مشکل دارند، یک حکومت آرمانی همیشه امنیت خبرنگار را امنیت خود می‌داند و زمینه جرأت و حریت را در آنها فراهم می‌کند.
وی با توصیف شاخص‌های خبرنگار آرمانی گفت: خبرنگار آرمانی نیز روی حرمت قلم و مصالح کلان وطن معامله نمی‌کند، قلم را نه در مسیر انتقام و نه در مسیر منافع شخصی و نه وسیله‌ای برای قلب واقعیات قرار نمی‌دهد و حرمت قسم به قلم در کتاب آسمانی را نگه می‌دارد.
  • نویسنده : مرتضی داستانی
  • منبع :