19 دی: مسوول قرارگاه کوهنوردی شهرستان کلاردشت از انتقال کوهنورد جانباخته از دامنه‌های قله علم کوه به منطقه پایین دست در ساعاتی پیش خبر داد.
یک تیم پنج نفره کوهنوردی از استان تهران که از چند روز قبل وارد کلاردشت شده بودند عصر چهارشنبه گذشته در حال صعود به قله علم کوه از مسیر گرده آلمان ها با حادثه ریزش زیاد سنگ از بالا دست مواجه می شوند که بر اساس گزارش ها منابع رسمی متاسفانه یکی از کوهنوردان در حین صعود با طناب به قله به دلیل ریختن سنگ بر روی وی از ارتفاع ۲۵ متری سقوط کرده و فوت می شود. 
نامگذاری مسیر گرده آلمان‌ها که در قسمت غربی دیواره علم کوه واقع شده به دلیل آن است که نخستین بار در سال ۱۳۱۵ خورشیدی (۱۹۳۶ میلادی) توسط هیات کوهنوردی آلمانی به سرپرستی اشتیناور(Steinauer) و گورتر (Gorter) از آن به قلعه علم کوه صعود شد.
این مسیر کوهنوردی از رودبارک آغاز شده و با گذر از ونداربن، پناهگاه سرچـال، علم‌چال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاه سنگ است ولی نــیازمند ابزار فنی است.
مهرزاد فرضی جمعه شب به خبرنگار ایرنا گفت: بلافاصله همان روز بعد از این حادثه به دلیل صداهای مهیب ناشی از ریزش زیاد و حجیم سنگ تعداد سه تن از افراد سنگ نورد که در منطقه سرچال حضور داشتند متوجه این واقعه می شوند. 
وی ادامه داد: این افراد سنگ نورد حوالی ساعت ۲۴ به محل وقوع حادثه می رسند که متاسفانه کوهنورد جوان تهرانی جان باخته بود و امکان انتقال او بخاطر تاریکی هوا و شرایط سخت ممکن نبود و چهار کوهنورد دیگر با همراهی این افراد سنگ نورد حرفه ای به پایین دست قرارگاه ونداربن انتقال داده شدند.
مسوول قرارگاه ‌کوهنوردی کلاردشت افزود: غروب جمعه با همکاری و همراهی امدادگران هلال احمر، افراد کوهنورد حرفه ای و نیروهای مردمی، کوهنورد تهرانی جانباخته به پایین کوه انتقال داده شد و به پزشکی قانونی منطقه برای مشخص شدن علت مرگ تحویل داده شد.
علم کوه با ارتفاع چهار هزار و ۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان واقع در شهرستان کلاردشت قرار دارد و بعد از دماوند دومین قله بلند ایران به شمار می رود. دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد، از فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.
رشته کوه های تخت سلیمان بیش از یکی ۴۵ قله بالای چهار هزار متر دارد و به خاطر داشتن یخچال های متعدد، برف چال ها و دیواره ها، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.

  • نویسنده :
  • منبع :