19 دی: عضو مجلس نمایندگان سابق افغانستان با تاکید بر این که طالبان علی رغم ادعا نتوانست امنیت را برای افغانستان فراهم کند، معتقد است: نظامی که با مردمش مشورت نکند، مشروعیت نداشته باشد نمی تواند افغانستان را به جایی برساند.
نصرالله صادقی‌زاده نیلی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از یکسال حضور طالبان بر عرصه قدرت در افغانستان اظهار داشت: یک سال از حاکمیت گروه طالبان در افغانستان می گذرد، اولین وعده و قولی که طالبان برای مردم افغانستان دادند ایجاد ثبات و امنیت بود، آن ها همیشه مدعی بودند امنیت را در افغانستان می آورند اما متاسفانه در مدت یک سال نه تنها امنیت آورده نشده بلکه تلفات مردم نظامی و غیر نظامی کمتر از سال‌های قبل نبوده و انفجار و انتحار در افغانستان کاهش نیافته است. 
وی تصریح کرد: از سوی دیگر طالبان مدعی بود که تروریست های بین المللی را در افغانستان پناه نمی دهد اما کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در قلب و پایتخت افغانستان حکایت از این دارد که تروریست‌ها در قلب و مرکز کشور حضور دارند و گروه داعش هم با وجود این که ضعیف شده اما انفجارها و اقداماتی را در درون افغانستان انجام می‌دهند. 
این عضو مجلس نمایندگان سابق افغانستان همچنین معتقد است: طالبان به جای که این که برای مردم ایجاد شغل کند، موجب شده بسیاری شغل خود را از دست دهند، همچنین آزادی بیان که یکی از دستاوردهای حکومت سابق بود متاسفانه امروز از مردم گرفته است، در هر حال امنیت و آرامش روحی مردم فعلا در میان مردم افغانستان وجود ندارد، بنابراین طالبان نه تنها در این یکسال به وعده‌های خود عمل نکرد بلکه آسیب هایی را به جامعه وارد کرد. 
صادقی زاده نیلی درباره این که هنوز طالبان از سوی نهادهای بین المللی به رسمیت شناخته نشده است و آینده این کشور را چگونه پیش‌بینی می کنید؟ گفت: ضرورت به رسمیت شناختن طالبان در جوامع بین‌المللی، پذیرش آن در درون افغانستان است، در حالی که طالبان در داخل افغانستان پذیرش ندارد و مردم این کشور هرگز این گروه را که سال های سال درگیر جنگ بوده حاضر نیست به رسمیت بشناسد. 
وی خاطرنشان کرد: عدم شناسایی طالبان در سطح بین المللی در آینده آسیب های فراوانی دارد، بخش زیادی از دارایی های افغانستان در کشورها به خصوص ایالات متحده  آمریکا بلوکه شده ضمن این که  کمک‌های بین‌المللی هم وجود ندارد. اگر این وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند تصور می کنم وضعیت افغانستان همان طور که به سمت قهقرا پیش می رفت ادامه پیدا می کند. 
این عضو مجلس نمایندگان سابق افغانستان با اشاره به این که مردم افغانستان از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند و اقتصاد کشور از هم پاشیده است، گفت: امیدواریم طالبان بتواند زمینه به رسمیت شناختن خود را در داخل افغانستان و در خارج از کشور با تغییر رویه‌ها فراهم کند.
صادقی زاده نیلی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی ها از این تحولات در افغانستان به دنبال تجزیه کشور هستند؟ اظهار داشت: طالبان گروهی ایجاد شده توسط آمریکایی ها و غربی ها است، این اتفاقات  و حرکت‌ها نتیجه بازی‌هایی  است که آمریکا با جهان اسلام و به خصوص افغانستان انجام می‌دهد، این که آمریکا در افغانستان چه می خواهد بحثی جداست آن‌ها منافع و اهداف خاص خود را دنبال می کنند. 
وی با تاکید بر این که تحمل این وضعیت برای مردم افغانستان مشکل است، ابراز کرد: در حال حاضر و با کمال افسوس حاکمیت در افغانستان به گروهی بازگشته که سال‌ها درگیر جنگ بودند و اکنون نمی‌توانند کشور را اداره کنند، در نتیجه این وضعیت برای مردم افغانستان غیر قابل تحمل است. 
این عضو مجلس نمایندگان سابق افغانستان درباره نقش کشورهای همسایه در ایجاد شرایط با ثبات در افغانستان نیز گفت: از این که کشورهای همسایه به شرایط مردم افغانستان توجه دارند خوشحال هستیم، همچنین پاکستان که سال‌های سال مهاجران زیادی در آنجا سکونت دارد و به ویژه جمهوری اسلامی ایران که در شرایط فعلی اجازه داد تا مهاجران از مرزها وارد ایران شوند. گرچه برخی از کشورهای آسیای میانه در این موضوع با مردم افغانستان با سخاوت برخورد نکردند. 
صادقی زاده نیلی همچنین خاطرنشان کرد: به هر حال امنیت افغانستان، امنیت کشورهای همسایه خواهد بود، این مساله تاثیر پذیری زیادی از یکدیگر دارد.  کشور پاکستان با توجه به این که ارتباط بسیار قوی با طالبان دارد و به نوعی حیاط خلوت آن ها بود باید در نظر داشته باشد که این مسائل یقینا دامن پاکستان را خواهد گرفت. 
وی درباره این که مردم افغانستان چه درخواستی از سازمان های بین المللی دارند؟ گفت: مردم ما انتظار دارند تا مانند سایر کشورهای دنیا در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند، کسی که زعیم کشور می شود مردم باید در انتخاب او نقش داشته باشند نظامی که با مردمش مشورت نکند، مشروعیت نداشته باشد نمی تواند افغانستان را به جایی برساند. 
این عضو مجلس نمایندگان سابق افغانستان تصریح کرد: تقاضای افغانستان از سازمان های بین المللی این است، تا طالبان را تحت فشار قرار دهند تا تمکین کند و مشروعیت را از مردم افغانستان کسب کند. درست است مردم افغانستان از نظر شرایط اقتصادی در وضعیت سختی به سر می برند اما از نظر سیاسی هم دنیا و سازمان‌های بین‌المللی باید مسئولیت خود را به انجام برسانند. 

  • نویسنده :
  • منبع :