19 دی: رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: شایعه اختلاط سم با غذا و نوشیدنی بیماران روستای چنارعلیا صحت ندارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمدمهدی مجذوبی در حاشیه عیادت از کودکان بستری روستای چنارعلیا، اظهار کرد: خوشبختانه رسیدگی ها و بررسی شرایط این کودکان که به مشکل گوارشی و اسهال عفونی مبتلا شده اند مطلوب بوده، حال بیماران روبه بهبود است و  بیمار بدحال در بین این افراد وجود ندارد. 
مجذوبی تصریح کرد: بررسی آزمایشات، علائم و شواهد این بیماری و مبتلایان موید این نکته است که منشاء این همه گیری محدود، عفونت میکروبی است که ممکن است از یک فرد مبتلا که ممکن است حتی یک کودک بوده باشد وارد غذای نذری یا نوشیدنی مبتلایان شده باشد و رعایت بهداشت فردی در این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
وی ادامه داد: آزمایشات مرتبط با بررسی سموم نیز بر روی بیماران انجام شده است نتیجه این بررسی ها نشان می دهد شایعات مطرح شده مبنی بر اختلاط سموم با شربت یا غذا صحت ندارد و بجز عامل میکروبی که ممکن است حتی از طریق دست آلوده وارد غذا یا نوشیدنی شده باشد عامل دیگری در این بیماری دخیل نیست. 
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان تاکید کرد: بررسی ها حتی در مورد آب روستا نیز صورت گرفته و طی چند نوبت بررسی و آزمایش آب آشامیدنی روستا به این نتیجه رسیدیم آب روستا در سلامت کامل بوده و میزان کلر مصرفی نیز به اندازه مناسب و بی خطر است.

همچنین علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان در بازدید از وضعیت کودکان روستای چنارعلیای اسدآباد که به دلیل عامل عفونی در بیمارستان بعثت بستری شدند، اظهار کرد: پس از اطلاع یافتن از این اتفاق، بلافاصله وضعیت بیماران و علت ابتلای آن‌ها را پیگیری کردم، کادر تلاش‌گر بهداشت و درمان نیز آزمایش‌های زیادی در مورد سموم مختلف که احتمال می‌رفت از طریق آن همه‌گیری رخ داده، با دقت انجام دادند. 
قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در اولین لحظاتی که این اتفاق افتاد، پیگیری‌های لازم را انجام و گزارش‌های‌ لحظه‌ای را نیز اطلاع‌رسانی کردند. 
وی ادامه داد: در بین افرادی که آلوده این عامل‌ عفونی شده بودند، کودکانی وجود داشتند که برای توجه و رسیدگی سریع‌تر، به بیمارستان بعثت منتقل شدند؛ برخی از آن‌ها نیز مرخص شده و وضع عمومی باقی آن‌ها خدا را شکر خوب است.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: حال عمومی همه بچه‌هایی که در همه‌گیری عامل عفونی به‌شکل‌ درگیری گوارشی در روستای چنارعلیا اسدآباد بیمار شده بودند، خوب است. 
قاسمی‌فرزاد تاکید کرد: مشکل خاصی در مراقبت از بچه‌های که بستری هستند وجود ندارد و چند نفری که بیماری آن‌ها ادامه دارد، طی یک یا دو روز آینده بهبود خواهند یافت.  
وی مطرح کرد: تمام آزمایش‌های انجام شده و نمونه‌های گرفته شده از بچه‌هایی که در اسدآباد و بیمارستان بعثت بستری شده‌اند، موید عامل میکروبی است که یک بیماری عفونی تلقی می‌شود. در این بیماری قاعدتا، بچه‌ها بیشتر و شدیدتر درگیر خواهند شد.
استاندار همدان توضیح داد: با توجه به بررسی‌ها و جداسازی‌هایی که از میکروب، انجام شده است، بهترین و موثرترین درمان را برای درگیرشدگان به این میکروب، در نظر گرفته‌ایم.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان، حتی آزمایش‌های مختلفی بر روی سمومی که افکار عمومی وجود آن در شربت را احتمال می‌داد، انجام داده است. 
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان، آزمایش‌هایی را که مربوط به سمومی غیر از عامل عفونی بوده، در تمام بچه‌های بیمارستان بعثت و اسد آباد انجام داده، اما هیچ اثری غیر از عامل عفونی در بچه‌ها پیدا نشده است. 
استاندار همدان عنوان کرد: طی آزمایش‌ها و بررسی‌هایی هم که از آب روستا، چه در مورد کُلُر و چه در ارتباط با آلودگی میکروبی آن، در چندین نوبت انجام گرفته است، نتیجه سالم بودن آب را نشان داد.
قاسمی فرزاد با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲۶۰ نفر به صورت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کردند، گفت: در مجموع در دو بیمارستان بعثت و اسدآباد ۵۵ نفر بستری شدند، که برخی از آن‌ها مرخص شده‌اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستان بعثت ۱۵ نفر بستری هستند که طی بازدیدی که امروز از آنها داشتیم، حال همه آن‌ها خوب است. چند نفر باقی‌مانده که در بیمارستان هستند، با تلاش کادر درمان و طی اقدامات موثری که در حال انجام است، در روزهای آینده مرخص خواهند شد.

  • نویسنده :
  • منبع :