19 دی: بر اساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی «پیروز» - تنها توله یوز باقی مانده از «ایران» و «فیروز» - برای اولین بار خاک را در شرایط اسارت لمس کرد.

پیروز تنها توله یوز باقی‌مانده از «ایران» و فیروز» که در شرایط تکثیر در اسارت ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری به روش سزارین به دنیا آمده است، روز جمعه (۲۱ مردادماه) و پس از سه ماه از تولد، برای اولین بار در فضای باز قرار گرفت، زیر نور خوشید خاک را لمس کرد و از آب روان نوشید. 

براساس گفته‌های غلامرضا ابدالی - سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش - سازمان حفاظت محیط زیست در حال آماده‌سازی سایت فضای باز در پارک پردیسان برای آشنایی «پیروز» با نور آفتاب و هوای فضای باز در حال آماده‌سازی سایتی در پارک پردیسان بودند که تا شش ماهگی در این سایت رشد کند سپس او را مهر یا اوایل آبان ماه به زیستگاه اصلی خود یعنی سایت توران در سمنان منتقل کنند. 

به گفته علیرضا شهرداری - یوزبان توله یوز سوم - «پیروز» یک یوز تکثیر در اسارت سزارین شده است که کنار مادر خود نیست و از لحظه اول با دست و به‌صورت قطره‌ای شیر خورده است. «پیروز» با مشکلات فراوان که حتی هنوز نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد حتی اگر به‌صورت طبیعی به دنیا آمده بود و در کنار مادر شیر مادر را می‌خورد، هرگز قرار نبوده و نیست که به طبیعت آزاد بازگردد و در طبیعت آزاد زندگی کند. «پیروز» و سایر یوزهایی که در اسارت هستند باید حتما دست آموز باشند و آموزش ببینند و هیچ ترسی از انسان نداشته باشند و حتی گاهی ازدست غذا بخورند تا درمواقع خاص به راحتی بدون بیهوشی او را معاینه کنند و در صورت نیاز به خونگیری، سونوگرافی، نمونه‌گیری ادرار و .... به‌راحتی این کار ار انجام دهند.

  • نویسنده :
  • منبع :