19 دی: ده‌ها تن از زنان معترض در آستانه یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان در رابطه با ممنوعیت آموزش دختران در خیابان‌های کابل دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، این زنان امروز شنبه با شعارهای "کار، نان، آزادی، آموزش" و "عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت" به خیابان ها آمدند.
زنان معترض می‌گویند که در ادامه‌ی اعتراضات قبلی‌شان، این بار نیز در برابر بی‌عدالتی و اسارت زنان از سوی طالبان، دست به اعتراض زده‌اند.
ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که زنان معترض در نتیجه شلیک‌ گلوله های هوایی نیروهای امنیتی متفرق شدند.
این زنان که در نزدیکی وزارت معارف در کابل دست به اعتراض زده بودند، می‌گویند که اعتراض‌شان از سوی افراد طالبان به خشونت کشانیده شد.
یکی از زنان معترض در ویدیویی می‌گوید:" ناخنم شکست، ما امروز اعتراض داشتیم اما طالبان با شلیک تیر هوایی ما را پراکنده کردند فعلاً من در یک کتاب خانه هستم."
همچنین یکی از این زنان معترض گفت ما به خاطر یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان دست به اعتراض زدیم زیرا در این یک سال به زنان هیچ توجهی نشده است.
ازسوی دیگر بیش از ۱۰ خبرنگار که جهت پوشش این تظاهرات به محل رفته بودند، توسط نیروهای امارت اسلامی بازداشت شدند.
عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت امور داخله گفت به زنان معترض امروز هیچ نوع خشونتی نشده و نیروهای طالبان اقدام به شلیک هوایی نکرده اند.
این تظاهرات درحالی صورت گرفته که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، درهای مدارس به روی دختران بالاتر از مقطع ششم بسته نگاه داشته شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :