19 دی: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نخستین سامانه‌های پرتودهی که در داخل کشور طراحی و تولید شده است، طی روزهای آینده رونمایی خواهد شد.
محمد اسلامی درباره سامانه‌های پرتودهی اظهار داشت:‌ یکی از کمبودها و کسری‌های صنعت هسته‌ای در کشور، عقب‌ماندگی در استفاده از ظرفیت پرتودهی در حوزه صنعت، مواد غذایی، کشاورزی و... است، اکنون به این مسئله واقف شده‌ایم و سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی منسجم نسبت به انجام مطالعات این بخش اقدام کرده و وارد فاز اجرایی شویم، باید توجه داشت سایر کشورها این تجهیزات را به ما نمی‌فروشند بنابراین به‌صورت طراحی و ساخت داخل این پروژه را آغاز کردیم و در روزهای آینده نخستین سامانه‌های پرتودهی که طراحی و ساخته شده در داخل کشور هستند را رونمایی خواهیم کرد.
به گفته وی، این مطالعات با استفاده از ظرفیت جهاد کشاورزی، طرح جامع حمل‌ونقل و لجستیک کشور انجام شده که بر اساس آن ۱۲ قطب پرتودهی در سراسر کشور طراحی شده است.
وی ادامه داد: این قطب‌ها با مشارکت استان‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حال پیگیری است و در نهایت سامانه‌های پرتودهی در این مراکز و قطب‌ها نصب خواهد شد. در این زمینه با همه تولیدکنندگان به‌ویژه اتحادیه‌ها و انجمن‌ها تفاهم‌هایی را داشته‌ایم و امیدواریم این مراکز یکی پس از دیگری به منصه ظهور برسد و گستره ملی ما بتواند یک پوشش فراگیری برای پرتودهی به وجود بیاورد تا بتوانیم آفت‌پذیری مواد و محصولات کشاورزی را از بین ببریم، زیرا این مهم،‌ دستاورد بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود.
اسلامی عنوان کرد: با استقرار این سامانه‌ها می‌توانیم ظرفیت نگهداری و انبارمانی محصولات کشاورزی را ارتقا دهیم که در نتیجه عمر محصولات افزایش می‌یابد.
وی تأکید کرد: فرآیند قطب‌های پرتودهی برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و مردم می‌توانند در جریان مزیت‌های فناوری‌های هسته‌ای قرار گیرند و امید است بتوانند از این موارد بهره‌مند شده و از مزایای آن استفاده کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :