سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۹۶ مورخه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «رئیسی گرفتار یک جریان خاص» به قلم ابراهیم نکو بدین شرح است:

آقای رئیسی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود اعتقاد آن‌چنانی به کارهای حزبی نداشت و دلیل آن هم برمی‌گردد به اینکه ایشان به معنای تعریف شده کار حزبی را مبتنی بر قواعد حزبی انجام نداده است، به عبارتی یا به آن اعتقاد نداشت و یا زیاد به این موضوع وارد نبود.
اما یک گروه و جناح خاصی پر رنگ از ایشان حمایت کردند که به نظر من این گروه به نوعی در تلاش مصادره ایشان بودند، این حرکت همه جناح‌ها را به نوعی مردد کرد که تعدادی از جناح‌ها مقابل هم از ایشان حمایت کردند اما بدنه جامعه با گرایش‌های جناحی و حزبی متعلق به جناحی که از ایشان حمایت کردند از آقای رئیسی حمایت آن‌چنانی نکردند و حمایت آن‌ها در سطح خیلی ضعیف بود. این مشخص بود که در نهایت آقای رئیسی در آینده با دو مسیر مواجه خواهد بود؛ یک مسیر این است که همان حزب و جناحی که از ایشان به شدت حمایت کرد در تلاش و سعی خواهد بود که ایشان را به مسیری که متناسب با علایق و سلایق خودشان است سوق دهند، یعنی می‌خواستند به نوعی خواسته‌های خودشان را تأمین کنند از جمله در انتصابات و خواسته‌های سیاسی خودشان. الآن می‌بینیم در مجلس صدای حامیان ایشان در آمده و تعدادی از اعضا مجلس به آقای رئیسی هشدار دادند مواظب باشید که شما در چنبره گروه‌های فکری دیگر مخالف ما قرار نگیرید؛ به عبارت دیگر هشدار دادند شما در مسیر و در جمعی هستید که برخی از آن‌ها مخالف شما هستند. این یعنی اینکه تعدادی می‌خواستند ایشان را در مصادره خود داشته باشند.
مسیر دیگری که آقای رئیسی می‌خواست در آن قرار بگیرد مسیر فراجناحی ایشان بود که ایشان تمایل داشتند در آن چارچوب عمل کنند و به نوعی خواست قلبی آقای رئیسی این بود که بتواند جمع کثیری از آحاد جامعه را به سمت خود بکشاند و با مردمی عمل کردن و سفرهای خود بتواند از همه جناح‌ها برای خود حامی درست کند، ولی چون این جناحی که از ایشان به شدت حمایت کردند، مخالف جذب افراد دیگر از جناح‌های دیگر هستند، این هم با مشکلاتی مواجه شد؛ یعنی آقای رئیسی با این که می‌توانست در این دو مسیر قرار گیرد، نتوانست در هیچ کدام از این مسیرها به صورت کامل قرار گیرد. منظور این است که هم در جذب طرفداران سرسخت خود با چالش‌هایی مواجه شد که بتواند رضایتمندی جناح حامی را به دست بیاورد که به آن نرسید؛ و هم از اینکه از این سمت نتوانست سایر جناح‌ها را به سمت خود بکشاند و بر حامیان خود بیفزاید.
سفرهای استانی در این باره کفایت نخواهد کرد، چون این سفرها خروجی قابل قبولی ندارد و رضایتمندی مردم را (با توجه به اقدامات اقتصادی انجام شده مثل جراحی اقتصادی که به مشکلات مردم اضافه کرد) در پی ندارد، لذا مردم همچنان منتظرند که اقدام عملی از سوی دولت صورت گیرد. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که آقای رئیسی امروز با یک سرسختی‌هایی از سوی جناح حامی و مردمی که وی اعتقاد داشت به سمت وی خواهند آمد مواجه شده که این سرسختی‌ها و مشکلات یک تکالیفی را برای احزاب و جناح‌های دیگر و گروه‌های مدنی تکلیف می‌کند که اینها چگونه عمل کنند تا بتوانند خودشان را بازسازی کنند


  • نویسنده :
  • منبع :