19 دی: ۲۶ مرداد یادآور بازگشت آزادمردانی است که به اسطوره های استقامت، صبر و مقاومت مشهورند، همان‌هایی که سال‌ها رنج دوری از وطن را با صبر و استقامت تحمل کردند و با تحمل سخت ترین شکنجه ها از آرمان های خود دست نکشیده و عزتمندی را برای کشور به ارمغان آوردند.
۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ بود که شور و حال خاصی کشور را در بر گرفت هر کسی در گوشه ای از این مرز و بوم منتظر بازگشت یکی از عزیزانش بود که سال ها در دست دشمن اسیر و از خانه و خانواده و وطن دور مانده بود.
در این روز که برای همیشه در تاریخ کشور و حتی جهان ماندگار شد، ایران اسلامی شاهد بازگشت کبوتران سبکبالی بود که پس از سال ‌ها تحمل شکنجه های رژیم بعث عراق، از بند رها شده و با گام هایی استوار و عزتمندانه به خاک پاک میهن قدم نهادند.
در این روز چشم یعقوب‌های زیادی به جمال یوسف هایشان روشن شد اما در این میان یوسف های زیادی نیز هیچگاه بازنگشتند و غریبانه در بند اسارت شربت شهادت نوشیدند و یعقوب شان را برای همیشه در چشم انتظاری گذاشتند.
امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از روزی که این اسوه‌های صبر و استقامت به آغوش ملت بازگشتند، می گذرد اما هنوز هم خاطره روز بازگشت این کبوتران سبکبال به وطن که سرود عشق و آزادی سردادند در دلها زنده است و جایگاه این بزرگمردان تاریخ در قلب و روح ملت ایران ریشه کرده است.
آزادگان سرافراز، یادگاران هشت سال دفاع مقدس هستند که در بدترین شرایط ممکن و با تحمل سخت ترین شکنجه ها از آرمان‌های والای نظام جمهوری اسلامی دفاع کرده، در مقابل دشمن سر خم نکردند و پیام ایستادگی حق مقابل باطل را به دنیا ارسال کردند.
آنان مظلومانه در میان تلخی‌های دوران اسارت و غربت صدای استقلال و آزادی ملت ایران را سر داده و در راه تداوم جمهوری اسلامی و آرمان های والای امام راحل تا پای جان ایستادند و از خواسته‌های برحق نظام دست نکشیدند.
بی شک صبر و مقاومت این آزادگان سرافراز در دوران اسارت و تحمل ماه ها و سال ها دوری از وطن و خانواده، تحمل رنج تازیانه، گرسنگی، تشنگی و غیره تیر خلاصی بر پیکره دشمنان نظام و انقلاب بود.
تاریخ جمهوری اسلامی ایران امروز به وجود چنین آزاد مردانی به خود می بالد و ملت ایران عظمت، عزت و امنیت امروز خود را مدیون خون شهدا، ایثارگران و صبر، استقامت و از خودگذشتگی آزادگان سرافراز می داند.
امروز وظیفه همه ما است که از طریقی جوانان و نوجوانان را با رشادت‌ها، فداکاری ها و از خودگذشتگی های ایثارگران و آزادگان سرافراز که برای پایداری نظام و انقلاب هر آنچه داشتند در طبق اخلاص نهادند آشنا کرده و این رشادت ها را به نسل های بعدی نیز منتقل کنند.
بی شک سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی فرصت مغتنمی برای این مهم به شمار می رود و مسوولان و متولیان امر می‌توانند در این روز با برگزاری برنامه ها و مراسماتی رشادت های این عزیزان را برای آحاد مختلف جامعه بویژه نسل جوان و نوجوان بازگو کنند.
در دوران هشت سال دفاع مقدس حدود ۴۳ هزار نفر از رزمندگان ایران به اسارت دشمن درآمدند که این افراد ۶ ماه تا بیش از ۱۰ سال را در زندان‌های رژیم بعثی عراق سپری کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :