19 دی: یک سناتور آمریکایی در پیامی، بازگشت به توافق هسته‌ای را بهترین راه حفاظت از منافع آمریکا در خاورمیانه تلقی کرد.
کریس مورفی، نماینده دموکرات سنای آمریکا در واکنش به گزارش شبکه سی‌ان‌ان درباره چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای، در صفحه توییترش نوشت: بازگشت به توافق هسته‌ای مهم‌ترین کاری است که آمریکا می‌تواند برای حفاظت از منافع‌مان در خاورمیانه انجام دهد. بیایید این کار را انجام دهیم.
مورفی، پیش‌تر بارها از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ انتقاد کرده است.
در پی مذاکرات انجام شده اخیر در وین بر سر پیشنهادات اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، ایران، به تازگی پاسخ مکتوبش را به اتحادیه اروپا ارائه کرده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا گفته بود: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به صورت نسبی انعطاف‌هایی را به صورت شفاهی نشان داده است که باید مکتوب شود و تبدیل به متن شود و مساله سوم موضوع تضمین‌هاست که باید آمریکایی‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌بینی برخورد کنند و اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد آنها صحبت از پلن B[نقشه دوم] می‌کنند ما هم پلن B خود را داریم.
خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته نوشت،‌ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپا را دریافت کرده و درحال به اشتراک‌گذاری نقطه نظرات خود با اتحادیه اروپا می‌باشد.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این نهاد اروپایی درحال بررسی پاسخ ایران به متن نهایی پیشنهادی برای احیای برجام بوده و در این رابطه با ایالات متحده به رایزنی می‌پردازد.

  • نویسنده :
  • منبع :