19 دی: دولت قطر هشدار داد در صورتی که تعامل با طالبان به نفع مردم افغانستان تمام نشود، از نقش میانجی‌گری خود بین دولت طالبان و دیگر کشورهای جهان کناره‌گیری خواهد کرد.
به گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های قطری می‌گویند تعامل با طالبان یک هدف دارد و آن هم بهبود زندگی مردم افغانستان است.
به گفته مقام‌های قطری، عدم تعامل با طالبان، سبب ناامیدی، فقر و افراط گرایی بیشتر در افغانستان خواهد شد.
این مقام‌های قطری که نام آنها عنوان نشده، به روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفته‌اند عدم تعامل در حال حاضر، به معنای رها کردن مردم افغانستان در زمانی است که به کمک و حمایت بیشتر نیاز دارند.
این افراد از نقش دولت قطر در افغانستان دفاع کرده و خاطرنشان کرده‌اند که این کشور نقش اساسی در پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا ایفا کرده است.
با این وجود، جاناتان شانزر و بیل روجیو از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ادعا می‌کنند که رهبران ارشد طالبان با حمایت دولت قطر، به دوحه نقل مکان کردند.
دوحه مدعی است که تمام کارها با هماهنگی آمریکا انجام می‌شود و این کشور بارها خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در افغانستان و همه موارد نقض حقوق مدنی آنها را محکوم کرده است.
به گفته مقام‌های این کشور، حدود ۸۰ هزار نفر از طریق قطر از افغانستان خارج شده‌اند که بیشتر آنها غیرنظامیان، زنان و خبرنگاران هستند.
این در حالی است که در دو سال گفت‌وگوی صلح میان طالبان و آمریکا و نیز پس از تسلط طالبان بر افغانستان دولت قطر نقش میانجی میان طالبان و واشنگتن را بازی می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :