سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۹۹ مورخه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «ضعف یا سوء مدیریت در دولت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بعد از چهار ماه ایجاد فشار روحی و روانی به جامعه بازنشستگی کشور. با عقب نشینی کامل از تصمیمات قبلی، اعلام کرد که حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.
روز ۲۷ مرداد، سرپرست وزارت کار در جمع بازنشستگان و در حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بندر انزلی، عین مصوبه شورای عالی کار برای افزایش مستمری بازنشستگان را ابلاغ کرد.
میرهاشم موسوی هم در نشست با بازنشستگان اعلام کرد: مطابق پیگیری ویژه رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریورماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تأمین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.
وی اضافه کرد: با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم؛ تصمیم گرفتیم قانون اجرا و بر نحوه اجرا توافق کردیم و جلسه‌ای با نمایندگان بازنشسته‌ها داریم که خودشان نحوه افزایش را اعلام و اطلاع‌رسانی می‌کنند.
از زمانی که وزیر کار وقت باعث شد شورای عالی کار افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران و 37 درصدی بازنشستگان را تصویب کندو وزیر اقتصاد با آن مخالفت کند. دولت بلکه نظام تاکنون هزینه‌های زیادی را اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بابت سوء مدیریت و ندارم کاری پرداخت کرده است.
وقتی دولت متوجه اشتباه وزیر خود شد به جایی که اصل مسئله حل کند دیواری کوتاهتر از بازنشسته‌ها پیدا نکرد و برخلاف مصوبه شورای عالی کار و همچنین نظر هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد. ابلاغیه‌ای که با اعتراضات و شعارهای گسترده بازنشستگان و خانواده‌های آنها روبرو شد. تا جایی که می‌رفت به یک معضل سیاسی بزرگ تبدیل شود.
با عقب نشینی دولت این مشکل حل شد ولی این سؤال باید پاسخ داده شود آیا برخوردی با کسانی که با سوء مدیریت یا ضعف خود این همه هزینه به نظام و کشور تحمیل کردند، نباید انجام شود؟


  • نویسنده :
  • منبع :