19 دی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همکاران ما در وزارتخانه نگاه جهادی به امور دارند و نیامدیم شعار بدهیم، گفت: نگاه های جناحی و حزبی را در سیاست‌ها دخیل نمی‌کنیم و معتقدیم مشکلات باید درجا حل شوند.
محمد مهدی اسماعیلی یکشنبه شب- ۲۹ مردادماه- در آستانه فرا رسیدن هفته دولت در برنامه جهان آرا در شبکه افق با اشاره به مشکلات زمان تحویل وزارتخانه گفت: نگاه بدنه اجرایی دولت به حوزه فرهنگ هنر و رسانه با نگاه رسمی نظام مندرج در قانون اساسی و سیاست‌های کلی گسلی داشت که خروجی آن یک رویکرد منفعالانه بود و همین مساله باعث افت حوزه فرهنگ و هنر شده بود.
وی ادامه داد: در دولت قبل در مورد سیاست های هنری و تولید آثار نمایشی بحث های بسیاری وجود داشت و به جای اینکه دخالت ها کمتر شود و نظارت ها بیشتر، عکس این قضیه وجود داشت. در زمان تحویل وزارتخانه در دوره جدید با مشکلاتی مانند حجم بالای عدم ارائه مجوزها در حوزه های نمایش، رسانه و کتاب مواجه بودیم که در نوبت اخذ مجوز قرار داشتند.
ارائه مجوز کلی به نمایش (اکران) فیلم های سینمایی
اسماعیلی افزود: در حوزه فیلم های سینمایی یک مجوز کلی به نمایش فیلم‌ها داده بودند و امروز عمدتاً با فیلم هایی درگیر هستیم که برای آنها پی‌نوشت شده اصلاحات انجام شود. در بخش‌های مختلف، از این نوع نوشته ها کم نداریم که کار را نیمه‌کاره رها کرده بودند و برخی فیلم ها هنوز هم به لحاظ عدم رفع اشکالات نتوانسته‌اند مجوز نمایش بگیرند. ما نمی‌توانیم اشکالاتی را که وجود داشته، آنگونه که شاید برطرف کنیم. آنها باید پیش از اینکه مجوز بدهند، هماهنگ می کردند تا این اشکالات برطرف شود.
وی ادامه داد: بنا داریم این وزارتخانه، نگاه پدرانه و متعادلانه با اهالی فرهنگ داشته باشد. نگاه های جنایی و حزبی را در سیاست ها دخیل نخواهیم کرد. در یک سال اخیر تلاش ما این بوده فضای کار به سمت اعتلای قانونی کار و اعتلای حکمرانی فرهنگ و هنر توسط نهاد تنظیم‌گری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد. بنده در یک سالگی کار، این هدف کلان را در مسیرش جلو برده‌ام و امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون وظیفه تنظیم گری خودش را انجام می دهد.
به گفته وی، امروز از نیروهای انسانی فعال برجسته و متعلق به جبهه انقلاب در بدنه وزارتخانه و زیر مجموعه های تابع استفاده کرده و به آنها مسئولیت دادیم. تقریبا تمامی نیروی انسانی ما در ستاد وزارتخانه عریض و طویل که ۱۰ سازمان و چندین موسسه و بنیاد را تحت نظر دارد، تقریباً تمامی عناصر از جبهه انقلابی انتخاب شده‌اند و امروز یک فضای جدیدی را در منابع انسانی فراهم آورده ایم.
عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به ارائه برنامه تحولی دولت مردمی گفت: ۱۲۰ برنامه تحولی، اقدامی را برای وزارتخانه در بازه زمانی هشت تا ۹ ماهه ارائه دادم. امروز در این برنامه از شعارها و برنامه‌های خود نمی گویم بلکه از عملکرد و کارنامه ام صحبت می کنم که وعده ها به عمل و اجرا تبدیل شده است.
ارائه مجوز جذب نیروی کار معین
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بر خلاف دولت گذشته، نیروی انسانی را تغییر دادیم. دوستان در سازمان امور اداری و استخدامی برای مجوزها یک سختگیری نسبت به مجوزهای بکارگیری دارند و در نهایت مجوز به کارگیری چند موردی را به عنوان کارمعین به ما داده اند.
حتی یک مدیر منصوب شده غیر مرتبط با مدرک تحصیلی و تخصص نیست
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که برخی افراد به کارگیری شده در وزارت ارشاد مرتبط با مشاغل نیستند، گفت: حتی یک نفر را نداریم که سوابق افراد، مرتبط نباشد. معمولاً در تمامی موارد کمیته ارزیابی را تشکیل دادیم و هر کس که معرفی می شود، فرآیند سنجش توسط این کمیته در چندین روز پیگیری می‌شد. لذا یک مورد نداریم که در انتصاب ها افراد غیر مرتبط مشغول کار شده باشند یا بدون سابقه کاری باشند که چنین موردی در وزارت ارشاد نداریم. اغلب افراد منصوب شده در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی، یا نویسنده یا شاعر یا اهل فرهنگ و هنر یا از جنس رسانه هستند.
وی در خصوص انتصاب مدیران زیر مجموعه وزارتخانه با توجه به مشاغل افراد در ارتباط با تخصص و مدارک تحصیلی آنها از علی نادری مدیر عامل خبرگزاری جمهوری (ایرنا) نام برد وگفت: نادری جوانی پر استعداد، فعال حوزه رسانه و به اندازه ۲۰ مدیر ارشد رسانه‌ای کار کرده و بلد است. وی مسئولیت روابط عمومی قوه قضاییه را داشته و در عین حال مدیر یک سایت خبری هم بوده و مدت های مدیدی در حوزه رسانه تلاش کرده و امروز به عنوان مدیر عامل ایرنا مشغول کار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلی ترین نهاد حکمرانی حوزه فرهنگ و هنر است و نباید از شیوه‌های کارمندی در آن استفاده شود. 
خودکفایی و استقلال تولید کاغذ تا پایان ۱۴۰۴
اسماعیلی با اشاره به پخش صحبت های کتابفروشان خیابان انقلاب و اطراف آن، اظهار داشت: زمان تحویل وزارتخانه فضای نشر، فضای خوبی نبود. در یک سال گذشته این فضا بحرانی بوده اما در مدت آغاز به کار دولت و وزارت فرهنگ خوشبختانه تا حدود زیادی کاغذ مورد نیاز مطبوعات و نشر حتی با مساعدت و دستور رییس جمهور با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید کاغذ انجام شد.
وی با اشاره به فرایند و رایزنی های انجام شده برای تهیه و تحویل کاغذ به حوزه نشر و مطبوعات تاکید کرد: همانطور که پیشتر اعلام کردم، برنامه وزارتخانه در دراز مدت، خودکفایی است. روز تحویل، کمترین میزان کاغذ را داشتیم اما امروز تا حدودی توانسته ایم با انعقاد قراردادها و خرید کاغذ، بخش عمده‌ای از مشکلات و نیازهای حوزه نشر و مطبوعات را مرتفع نماییم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید براینکه ما نیامده‌ایم شعار بدهیم، اظهار داشت: دولت باید کمک کند و اگر پول برسد، مشکلات فرایند کار تولید و عرضه کاغذ حل می شود. تلاش ما این است مشکلات درجا حل شود و نگاه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نگاه جهادی به فعالیت ها و امور است.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: در برنامه‌های من، ملی شدن صنعت نشر و چاپ توسط همین دوستانی که در حوزه معاونت فرهنگی در حال فعالیت هستند، گنجانده شده و پیشنهاد برای همین قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به خودکفایی در موضوع کاغذ و استقلال برسیم. ازاین رو در حوزه کار کاغذ راهبرد اصلی ما ملی شدن و خودکفایی است. بنابراین برای فروشگاه‌های کتاب و کتابفروشی ها در حال تدوین برنامه ای توسط معاونت فرهنگی هستیم که باعث رونق فروشگاه‌های کتاب خواهد شد و برنامه جدیدی برای حمایت از فروشگاه ها و کتابفروشی ها در اولویت و دستور کار داریم.
اجازه نمایش آثار مشکل‌دار را نمی‌دهیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عده ای دنبال این هستند که با جریان رسانه‌ای، سیستم تصمیم گیری ما را دچار انفعال کنند، تصریح کرد: امروز گروهی از جریانات هنری به برخی مسائل منتقد هستند. بنابر این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس وظیفه قانونی اجازه نمایش برخی آثار مشکل دار را نداده و نخواهد داد.
اسماعیلی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد هر کسی در هر جایگاهی بخواهد بر خلاف منافع ملی مثلاً در خصوص تحریم‌های ظالمانه از قانون عدول کند؛ بلکه کاملا در حال اجرای قانون هستیم. فشار رسانه‌ای بر ما تاثیری نخواهد داشت و با جریاناتی که صدای بلند دارند، مواجه هستیم و این صدای بلند افراد را منفعل می کنیم.
تمام عیار از اهالی فرهنگ و هنر رسانه دفاع می کنیم
وی تاکید کرد: بنای ما این است از صداهای بلند نهراسیم؛ معتقدیم بخش عمده اصلی اهالی فرهنگ و هنر، شخصیت ها و افراد نجیب هستند. از این رو از همه آنها دفاع می‌کنیم و اگر حمایت از آنها انفعال است، من منفعل هستم.
شبکه خانگی در حوزه دانش‌بنیان را فرصت می دانیم
رییس شورای هنر کشور درباره شبکه نمایش خانگی گفت: نقش وزارت ارشاد و دستگاه‌های نظارتی این است که بتوانیم بهترین راه حل را برای استفاده از این شبکه گسترده داشته باشیم. یکی از انفعالات دولت قبل این بود که موضوع شبکه های نمایش خانگی یک سره در رفت و برگشت بود که امروز شاهد آثار آن هستیم. ما شبکه خانگی و وی. او. دی ها در حوزه دانش بنیان را فرصت می دانیم. چون عده‌ای مخاطب عمومی ما نیستند ولی مخاطب اصلی شبکه های خانگی هستند و این یک فرصت مغتنم است.
به گفته اسماعیلی، بخش عمده ای از مشکلات باید اصلاح شود. بخشی از مشکلات از اعمال سلیقه‌های شخصی به وجود آمده است. حوزه تنظیم‌گری در اختیار وزارت ارشاد است و همه باید از آن تبعیت کنند. اگر عدول از قانون وجود دارد، باید جلوی آن را بگیریم. بنده متضمن اجرای امور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و با تمام توان این مسیر را پیش می برم.
احتمال تصویب لایحه جامع روزنامه نگاری در مجلس تا پایان امسال
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مسائل صنفی اهالی فرهنگ و هنر را از وظایف ذاتی وزارتخانه برشمرد و گفت: مدتها بود که بحث لایحه جامع روزنامه‌نگاری مطرح بود اما طی هشت تا ۹ ماه از آغاز این دولت ،نظرات و پیشنهادات تمامی اهالی رسانه و دیگر کارشناسان و صاحب نظران جمع آوری شد و الان خوشبختانه لایحه در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
به گفته وی، در این لایحه، نظام حقوقی روشنی برای خبرنگاران و روزنامه نگاران خواهیم داشت و آنها از همه مزایا و موضوعات صنفی در این لایحه استفاده خواهند کرد و موضوعاتی که دارند، حل خواهد شد. دیگران در دوران قبل، شعارش را دادند، ما آن را اجرا کردیم و این لایحه با کمک مجلس شورای اسلامی به احتمال زیاد تا پایان سال نهایی می شود.
اسماعیلی گفت: وقتی دولت تحویل گرفتیم کرونا همه فعالیت ها را تعطیل کرده بود با کمک دولت و شخص آقای رئیس جمهور مبلغ پنج هزار میلیارد تومان صندوق هنر کمک شد.
انجام بیش از ۵۰ سفر استانی
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: کی از ویژگی های این دولت این بود که با تعامل و ارائه تسهیلات توانست موانع دوران کرونا را رد کند نزدیک به ۵۰ سفر استانی در کمتر از یک سال داشتم آقای رئیس جمهور خیلی جدی تر دنبال حل مشکلات هستند.
پرداخت مالیات چهره و غیر چهره ندارد الزامیست
وی در خصوص طرح چهره ها و سلبریتی ها که مالیات کمتر میدهند و گفت: مالیات دادن آنها سرش برمی‌گردد به دولت قبل که دولت قبل خودش را مدیون آنها می دانست و زیر در خصوص نظام مالیاتی گفت نظام مالیاتی یک نظام عادلانه دارد هیچ تبعیضی در آن قائل نیست مالیات حقوق عمومی است باید پرداخت شود کارمندانی آنکه حقوق میگیرند ابتدا قبل از دریافت حقوق مالیات آن کسر میشود چراکه اداره عمومی جامعه بر حسب درآمدهای مالیاتی  انجام می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: پارسال بنده به مجلس شورای اسلامی گفتم جای این موضوع در لایحه بودجه نیست بیایید قانون مالیاتی را اصلاح کنید که از ۲۰۰ میلیون تومان به ۲۶۰ میلیون تومان رسید صحبت ما با مجلس درباره محل بود به گفته وی، هنرمند یا چهره و غیر چهره وقتی که درآمدش به جایی برسد که نیاز به مالیات اخذ پرداخت مالیات دارد باید پرداخت کند.
مشکلی بین وزارت فرهنگ و ساترا  وجود ندارد
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه مشکلی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا وجود ندارد، یادآور شد: قبلاً شبکه های صوتی نمایشی در این وزارتخانه بوده است، معتقدم این کار نیاز به بازنگری دارد من و مسئولان صدا و سیما در اصل اجرای قانون اختلاف نظر نداریم.
اسماعیلی اضافه کرد: پیش‌نویسی ما داشتیم یکی هم صدا و سیما آقای جبلی پیشنهاد داد که همان پیش‌نویس ارشاد بررسی شود مهم این است که ما و صدا و سیما موضع فردی، شخصی و سازمانی به این موضوع نداریم.
به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد مشکلات حل شده و چند روز مابقی نیز حل خواهد شد.
حل مشکل حقوق و دستمزد کتابداران باکمک مجلس
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلای در خصوص حقوق کتابداران که کم است گفت: نهاد کتابخانه ها چند مشکل حقوقی دارد بنای ما این است که این مشکلات را حل کنیم اصلاح نهاد کتابخانه ها از نظر حقوقی در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مورد حل و فصل قرار گیرد.
به عنوان خادم اهالی فرهنگ،هنر و رسانه به موانع فکر نمی کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: من به عنوان خادم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اصلاً به موانع فکر نمی کنیم لذا برنامه ها را با جدیت و روحیه جهادی دنبال کرده و به سرانجام می رسانیم.
با قوت وتمام توان ادامه مسیر می دهیم
اسماعیلی تاکید کرد: باید با قوت قدرت با اتکای خداوند این مسیر را در چند سال آینده باقیمانده طی نمایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ضمن تشکر و قدردانی از تمامی اصحاب فرهنگ هنر و رسانه گفت: عمده اهالی این حوزه دغدغه مند کشور هستند اینها ممکن است اختلاف دیدگاه و سلیقه داشته باشند اما در نهایت نگاه و مخرج مشترک آنها اعتلای نظام و حوزه فرهنگ و رسانه در داخل و خارج از کشور است.

  • نویسنده :
  • منبع :